Asociatia Altermedia on Mon, 6 Feb 2006 19:29:42 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Slava Domnului pentru libertatea de expresie...

...sau de ce se bucura unii ca n-au patron (de presa)

Inca de la infiintare, Altermedia s-a vrut a fi o fortareata a libertatii de
exprimare. De-a lungul timpului, am scos la iveala incalcari ale acesteia,
am publicat in numele aceleiasi libertati luari de pozitie cel putin
controversate si ne-am mindrit cu pozitia noastra incorecta politic. Mai
mult decit atit, scopul Asociatiei Altermedia, consfintit ca atare in
statut, este tocmai de a promova libertatea de expresie (prin stimularea
implicarii sociale si facilitarea accesului cetatenilor la informatie).
In aceste conditii ar trebui sa ma situez probabil in prima linie a celor
care se solidarizeaza cu acei jurnalisti danezi care au publicat deja
celebrele desene si caricaturi infatisindu-l pe profetul Mohamed. Ei bine,
nu ma solidarizez cu ei si, cu atit mai putin, cu acei jurnalisti
norvegieni, francezi sau polonezi care au republicat caricaturile, chipurile
in numele libertatii de expresie.

Nu am vreo simpatie deosebita pentru Islam si am considerat intotdeauna ca
acei musulmani care aleg sa traiasca in Europa trebuie sa se adapteze
normelor noastre de civilizatie; iar daca nu reusesc, cu atit mai rau pentru
eiâ aici nu-i tine nimeni cu forta. Am criticat in dese rinduri concesiile
facute Islamului in Europa in numele multiculturalismului si am condamnat
atacurile musulmanilor la adresa Europei, care nu de putine ori au capatat
valente tragice, ca in cazul uciderii regizorului olandez Theo Van Gogh. As
fi facut-o fara indoiala si de aceasta data, condamnind protestele violente
ale musulmanilor la adresa caricaturilor daneze, daca nu le-as fi
considerat...justificate.

Exagerate? Poate. Dar justificate. Furia musulmanilor din Damasc, Teheran
sau Beirut e distructiva si de rau augur, dar pot spune ca o inteleg din cel
putin doua puncte de vedere.

Pe de o parte, inteleg indignarea lor fata de reprezentarea blasfemiatoare a
profetului lor, Mohamed. Admir chiar ardoarea cu care isi apara valorile. O
fac uneori prin metode violente, dar prin asta nu sint cu nimic mai prejos
decit acea mare democratie care isi apara valorile bombardind si cotropind
alte popoare sau decit acel popor care nu si le apara deloc (ba chiar,
intr-un efort masochist greu de inteles, isi premiaza si isi elogiaza
blasfemiatorii).

As vrea sa fac aici o paranteza si sa ma refer la imprejurarile bizare in
care a izbucnit scandalul caricaturilor. Conform versiunii oficiale, un domn
a scris o carte despre Islam destinata copiilor si nu a gasit pe nimeni
dispus sa o ilustreze. Exasperat, se adreseaza prietenului sau, redactorul
cultural al unui cotidian serios, Jyllands Posten, care lanseaza in paginile
ziarului un concurs de desene infatisindu-l pe profetul Mohamed. Cotidianul
publica apoi cele douasprezece desene primite. Lasind deoparte incultura
crasa a unui âredactor de culturaâ, este de-a dreptul ilara candoarea
autorului care a scris o carte intreaga despre Islam fara sa stie un adevar
elementar: anume ca Islamul interzice cu desavirsire orice fel de
reprezentare a lui Mohamed, asadar dificultatea lui de a gasi un om care
sa-i ilustreze cartea e cit se poate de explicabila. In aceste conditii,
caricaturile daneze, care nu numai ca-l reprezentau pe Mohamed, dar il
infatisau pe acesta in ipostaze degradante si chiar insinuau ca Islamul
inseamna terorism, constituiau o provocare si o insulta mai mult decit
explicite, pe care musulmanii le-au luat ca atare. In acelasi timp, merita
mentionat faptul ca ziarul norvegian care a preluat caricaturile âin
numele libertatii de expresieâ este o publicatie cu caracter religios
(protestanta), asadar una care ar fi trebuit sa fie mai sensibila la
insultele la adresa credintei facute din perspectiva libertatii de expresie.

Revenind la subiect, inteleg, chiar daca nu aprob, ostilitatea musulmanilor
din Siria, Liban sau Iran, la adresa Occidentului in totalitatea sa. In
cazul manifestarilor violente de la Beirut sau Damasc, caricaturile nu au
reprezentat decit pretextul, scinteia care a declansat explozia
resentimentelor antioccidentale, alimentate de vreo cinci ani incoace de
episoade percepute ca antimusulmane: invadarea Afghanistanului si Irakului,
amenintarile de razboi la adresa Siriei si Iranului, imaginile cu musulmani
umiliti la Abu Ghraib, zvonurile privind prizonieri musulmani umiliti la
Guantanamo si chiar ofensiva laicista in scolile din Franta, considerata
(nejustificat) tot un atentat la adresa Islamului.

In conditii normale, caricaturile nu ar fi meritat, poate, decit niste
presiuni vizind obtinerea de scuze publice (pe care ziarul Jyllands Posten,
tardiv, si le-a cerut) si un proces de daune morale usturator. In aceste
conditii insa, ele vin ca niste paie pe foc intr-o ciocnire a civilizatiilor
de care nimeni nu se mai indoieste.

Nu pot sa inchei fara a medita o clipa la cazul redactorului-sef de la
France Soir, Jacques Lefranc, unul dintre jurnalistii europeni care au
republicat caricaturile in numele libertatii de expresie. A fost concediat
in aceeasi seara de patronul sau franco-egiptean, Raymond Lakah, ocazie cu
care si-a insusit, probabil, o viziune mai nuantata asupra libertatii, una
adaptata la rigorile economiei de piata.

Acestea fiind spuse, ma bucur de propria-mi libertate de expresie reflectata
de faptul ca, neavind patron, pot sa scriu si sa public orice imi trece prin
cap si, in acelasi timp sa le cer iertare celor pe care, de-a lungul
timpului - folosindu-ma de aceasta libertate - ii voi fi jignit.

- Dan Ghita -