cosmo on Fri, 9 Jun 2006 11:20:43 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] ?Haos? la Bucharest Biennale

Sursa:
http://www.prezentonline.ro/article_detail.php?idarticle=1891

Arte vizuale: ?Haos? la Bucharest Biennale
Cosmin Nasui

Este o moda ca evenimentele specifice unui gen sa se desfasoare in spatii
complet straine de acel loc; exemple: DJ la muzeu, vernisaj in parc,
lansare de carte in club, prezentare auto in librarie. Dar a forta astfel
de alaturari fara a avea nici o miza este, poate, pentru organizatorii
Bucharest Biennale o incercare de a ilustra in orice chip tema Haosului,
propusa in acest an de curatorul desemnat Zsolt Petranyi.

Bucharest Biennale se desfasoara in perioada 25 mai ? 27 iunie 2006.
Bucharest Biennale, bienala internationala de arta contemporana, doreste
sa se alature circuitului bienalelor din marile orase precum Berlin,
Moscova, Venetia, Sao Paulo, Istanbul, Londra, Montreal, New York sau
Sidney. Curatorul desemnat al editiei 2006 este Zsolt Petranyi, director
al Kunsthalle Budapesta. Tema propusa in acest an de Zsolt Petranyi este
?Chaos: Flat Images in The Age of Confusion?. Iata cum, pentru unii, un
?curator de talie internationala? poate prin discursul sau sa salveze
aparentele organizarii deficitare. ?Confuzia?, ca parte integranta a
vietii, a devenit in ultima perioada o metafora. Ea simbolizeaza
calmitatea resemnarii, a ?ceea ce este dat?, stare in care ceea ce stim si
impresiile pe care le avem nu sint nimic altceva decit semne insignifiante
ale status quo-ului, noi fiind redusi la ceea ce se crede ca sintem.
Selectia preliminara a artistilor a urmarit sublinierea multiplelor
intelesuri ale ?haosului?, acest lucru fiind realizat prin insumarea unor
lucrari apartinind unor artisti de nationalitati diferite, provenind din
culturi diferite?, a declarat Zsolt Petranyi. Restul nu mai conteaza.
Asteptari mari si convingeri uriase fac probabila existenta unor
nefunctionalitati precum evenimente anuntate care nu se tin, locatii,
precum South Shop, in care nu ajung lucrarile. La o zi dupa deschiderea
oficiala a Bienalei, lucrarile nu se puteau vizita pentru ca nu erau inca
aduse si unele dintre ele nici nu au mai fost, (vezi cazul lucrarii
absente a lui Dan Perjovschi la South Shop). M-am plimbat prin Gradina
Botanica, care se intinde cit tot Cotroceniul, sa gasesc pe o alee
lucrarea lui Sebastian Moldovan, ori cautind in ?Green House? unde se afla
lucrarea lui Dan Perjovschi. Ce ma uimeste este ca locatiile alternative
de expunere arata jalnic, oamenii responsabili cu paza, nepregatiti sa
ofere informatii, nu te lasa sa pornesti DVD-urile inchise si monitoarele,
pe care trebuia sa ruleze lucrarile artistilor, pentru ca se pot strica si
mai consuma si curentul electric. Am platit biletul de vizitare a rocilor
de la Muzeul National de Geologie sa vad din cei 12 artisti expusi aici
abia 7 si simtindu-ma norocos ca am reusit sa pornesc, pe sestache, doua
din instalatiile inchise. Artisti ca Erik Binder, Janos Fodor, Rainer
Ganahl, Katia Lombardi, Agent MC, Sebastian Moldovan, Pedro Motta, Ioana
Nemefl, Ilona Nemeth, Tatsumi Orimoto, Dan Perjovschi, Catalin Rulea,
Janek Simon, Attila Stark, Aya Tsukioka, Wang Qingsong expun timp de o
luna, la Muzeul National de Geologie, Gradina Botanica, Facultatea de
Biologie, Muzeul Literaturii sau Centrul National al Dansului. Chiar daca
sta prost cu gasirea locatiilor, Bucharest Biennale asteapta, se pare,
numai public si turisti de arta anglofoni, materialele fiind editate numai
in engleza. Organizata mai mult din dorinta de a accesa niste bani,
(bugetul estimat este de 147.000 euro), Bucharest Biennale arata
neprofesionalismul unor oameni, alfel de bine, care incearca sa urce
pietroiul artei contemporane romånesti pe soclul valorilor artei europene.

Descrierea ?Bienala Internationala de Arta Contemporana Bucuresti /
Bucharest Biennale of Contemporary Art? (www.bucharestbiennale.org) a fost
inregistrata ca marca impreuna cu logo-ul acesteia: ?omul fara cap, cu
slip si cu fluturi in stomac?. Asociatia Culturala Artphoto, organizatorul
?artphotofestival. bucharest?, a luat decizia de a transforma festivalul
de arta contemporana in Bienala Internat ionala de Arta Contemporana
Bucuresti. De mentionat ca Artphoto este un ONG cultural care editeaza
revista de arta contemporana cu acelasi nume, distribuita international.
Decizia a survenit in urma succesului inregistrat de catre
?artphotofestival.bucharest? si din dorinta de a creste vizibilitatea si
extinderea evenimentului. Prin urmare, confuzia este dorita, acelasi logo,
putin inspirat, acopera doua manifestari artistice una la trecut
(Artphoto) si alta la prezent si poate viitor (Bucharest Biennale). |n
timpul Bucharest Biennale, sint organizate si evenimente paralele
(expozitii, sound performance, dezbateri, spectacole de performance- dans
etc.). Reusita salutara a primei editii Bucharest Biennale este in primul
rind existenta ei. Ramine sa le vedem pe urma- toarele. II Bienala
Internationala de Arta Contemporana Bucuresti, Muzeul National de
Geologie, Gradina Botanica, Facultatea de Biologie, Muzeul Literaturii si
Centrul National al Dansului, 25 mai - 27 iunie 2006

BUCHAREST BIENNALE 2