Alin Cristea on Wed, 18 Jul 2007 09:46:03 +0200 (CEST)

[Nettime-ro] no comment 30 - Tarziu, despre orori

no comment 30 ? Tarziu, despre orori

  http://recitirea.blogspot.com/2007/07/trziu-despre-orori.html

  ?Am urmarit ieri (16.07.2007) un documentar, difuzat de TVR Cultural, despre grozaviile suferite de femeile bosniace in timpul razboiului din fosta Iugoslavie. Era ireal, incredibil, socant, cutremurator.

  N-am stiut pana acum ca sarbii au facut lagare de femei si ca le violau zilnic pe toate la rand. Ca nu conta varsta femeilor, puteau fi bunici sau adolescente. Ca scopul lor era sa le lase insarcinate si, daca e posibil, sa le oblige sa aduca pe lume un copil de sarb. Au fost mame care si-au vazut fetele de 13 ani violate, dar si fete care si-au vazut mamele siluite de soldati. Una dintre femei povestea ca si cum ar fi vorbit despre produse, nu mai avea lacrimi nici pentru sine, nici pentru fiica ei (de 17 ani) ucisa cu putin timp inainte sa nasca (un copil rezultat din violurile repetate, desigur). O alta mama povestea printre sughituri ca fiica ei de 13 ani i-a cerut sa o omoare, ca sa nu ajunga precum fetele pe care tocmai le violasera soldatii. Dar, desi avea un cutit in buzunar, mama nu a putut sa-si ucida fiica. Iar cand a revenit dupa ?tratamentul? la care au supus-o sarbii, fata si-a privit familia fara expresie, fara sa recunoasca pe nimeni. Si nici ea nu mai
 semana cu sine.

  Viol cu metoda, programat, calculat. Nu era vorba de porniri instinctuale de nestapanit, ci de un program. Femeile musulmane trebuiau dezonorate, pangarite. Mamele ajunsesera sa se bucure cand erau luate ele si nu fetele lor. Chiar si o zi fara viol era un mare castig!

  Nu stiu de ce, dar primele observatii care mi-au venit in minte au fost legate de fundamentalism. Mi-am amintit ca americanii au insistat sa opreasca genocidul din spatiul ex-iugoslav. Ca NATO a intervenit si a bombardat Serbia. Si ca Romania condusa de Constantinescu a fost de acord cu asta. Dar, oameni cu gura mare si spurcata, vorbeau despre ?suveranitate? si ?amestecul in treburile interne?. Iar crestini romani fraternizau cu sarbii pe criterii... religioase.

  Si mi-am spus ca panortodoxismul care ar avea tupeul sa sara in sprijinul sarbilor este un alt nume dat urii impotriva musulmanilor sau, in cel mai fericit caz, este un semn de autism idiot si grandoman.

  Dar si ca fundamentalismul islamic mizeaza, la fel, pe minciuna si manipulare. Fiindca uita ca uraciosii de americani au avut initiativa sa stopeze masacrul la care ii supuneau sarbii. Dar si ca nenorocitii aia de crestini, impotriva carora vor sa duca jihadul, au inventat un tribunal care ii pedepseste pe sarbi (ortodocsi!) pentru crime de razboi, in timp ce masacrele provocate de sinucigasii islamisti ii transforma pe criminali in eroi.

  In plus, nationalismul si ?prietenia romano-sarba? invocate cu aplomb de stanga romaneasca (si probabil ca nu numai) este o ?imputiciune? (daca ma pot exprima astfel) care fie nu cunoaste faptele realitatii, fie le cunoaste, dar prefera sa le eludeze. Iar asta inseamna complicitate, nici mai mult, nici mai putin.

  Tarziu, dar mai bine si acum, am inteles ca indiferent ce titlu poarta, ce rang are sau ce autoritate invoca, cine apara sau condamna un popor in intregimea lui nu are nimic cu Dumnezeu, dar posibil sa aiba multe in comun cu dracul.

  De asemenea, am realizat ca morala de cabinet practicata si proferata in medii sterile si calme, este inoperanta. Cum sa vorbesti despre avort unei femei care a fost violata de zeci de ori si care isi uraste pruncul pe care il poarta in pantece? Sau sa spui unei fete de 12 ani ca e pacat sa se sinucida, desi in fiecare noapte e siluita de un soldat care i-ar putea fi tata sau bunic?

  Iar puritanismul care ar avea tupeul sa spuna ca tot ce li s-a intamplat acestor femei este o pedeapsa (meritata!) de la Dumnezeu, mai bine si-ar lega o piatra de moara de gat. Fiindca nu e decat o alta fata a urii.

  Toate astea ma trimit la ideea ca nici una dintre religiile lumii acesteia nu merita adeziune deplina fata de institutiile pe care le-a instaurat. Ca, oricat ar invoca Biblia sau pe Dumnezeu, are sanse reale sa comita erori mari. Imi amintesc ca biserica si-a facut, de multe ori, singura martiri. Dupa ce i-a omorat, s-a intors si i-a sanctificat. Admirabil, dar asta inseamna ca poate si face erori. Cine n-are pacat sa ridice piatra cel dintai.

  N-am impresia ca spun noutati, ca am avut parte de revelatii. Dar m-am trezit si eu, intr-un tarziu, si nu e rau sa dai binete cand te trezesti, nu?

  Inchei cu un citat din Mauriac: ?e cu neputinta ca cineva sa fie de fata, si totusi este: acesta este misterul credintei, indestructibil la cei care au capatat harul pana intr-atata incat sa reziste si la omorul unei copile, omor la al carui singur gand imi venea sa urlu monoton ca o fiara chinuita?. (s.m.)?

  Reviste electronice
  revist@ ? grupaj din principalele reviste culturale. ?Revista lui Alin este un soi de memorie condensata a efemerului jurnalistic ? paginile aurii ale gesturilor noastre recente: esti in ea, deci existi!" (Alex. Leo Serban)

  cinem@ ? grupaj cu informatii si comentarii despre cele mai bune filme de pe posturile TV . ?In societatea de astazi care cunoaste o expansiune uriasa a vizualului in cele mai diverse si neasteptate forme, a invata sa privesti devine o necesitate practica.? (Mircea Vasilescu)

  no comment ? un anunt ciudat, o informatie care te buimaceste, o scena care te lasa gura-casca. ?Fiecare manipulat trebuie sa aiba cel putin un minut pe zi de ?No comment?, intr-o tara ca a noastra unde in fiecare tramvai de mult scrie clar: ?manipulantul nu sta de vorba cu pasagerii?.? (Radu Cosasu)

  Pentru abonament gratuit mentionati optiunile intr-un mesaj la alincristea@thymos.ro
  Pentru renuntare la abonament mentionati ?sfirsit? linga optiuni

  Cele trei newslettere saptaminale se afiseaza pe site-ul de puzzle cultural www.thymos.ro

  ?Trei portaluri culturale de frecventat: Thymos: puzzle cultural, Romania culturala si LiterNet.ro?

  (http://doro.weblog.ro/2006-8-1.html)