Galeria Noua on Mon, 25 Feb 2008 13:20:02 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Galeria Noua - incheierea unei etape

Dragi prieteni,

o perioada nu am avut ce sa raspund la intrebarile voastre despre ce se va
intampla cu Galeria Noua din cauza ca nici eu nu aveam un raspuns oficial.
Acum sunt in masura sa va spun ca ne incheiem activitatea expozitionala pe
care o desfasuram in spatiul din Str. Academiei 15 la sfarsitul acestei luni.
Contractul cu Galeria Noua nu a fost prelungit, Primaria Municipiului
Bucuresti considerand ca in contextul lipsei acute de spatii de expunere,
acesta va fi restituit spre coordonare administratorului – Muzeul
Municipiului Bucuresti, institutia de care a apartinut acest spatiu si
inainte de a-l prelua noi si care organiza acolo expozitii de pictura pentru
amatori, contra unei taxe. In nota primita era mentionat ca “acest lacas de
cultura a apartinut dintotdeauna artistilor bucuresteni”, el urmand sa fie
redat acestora, dupa o lunga perioada in care Galeria Noua a promovat artisti
din afara orasului si chiar a tarii (!).

Dupa luni intregi de demersuri in care am solicitat prelungirea contractului,
la sfarsitul lui 2007, directorul departamentului de cultura dl. Marius
Paunita mi-a transmis prin secretara sa ca vom continua colaborarea,
incredintandu-ne ferm ca putem sa ne definitivam programul pe 2008. Toate
cererile mele de a ni se trimite un contract scris, nu au mai primit nici un
raspuns. Pana in data de 12 februarie 2008, cand am fost sunata de contabila-
sefa de la Muzeul Municipiului Bucuresti care ne-a somat sa parasim spatiul.
Cum bineinteles ca nu fusesem informata oficial, am reusit cu greu sa dau de
dl. Paunita, pe care l-am intrebat intre altele ce a insemnat mesajul din
luna decembrie. Raspunsul dansului a fost ca nu mi-a transmis niciodata acel
lucru, ci secretara sa si-a luat libertatea sa imi dea acel raspuns, din
proprie initiativa :-).
Pe data de 20 februarie am primit in sfarsit prin fax si posta o nota scrisa
in care mi se comunica faptul ca primaria a decis sa nu prelungeasca
contractul. Ultimele saptamani au fost un balet continuu intre primarie,
muzeu si galerie in care azi ni se spune un lucru iar a doua zi cu totul
altceva (de ex. sa platesc chirie pana vom elibera spatiul si sa ‘tai’ bilete
la evenimentele care mai sunt in curs).

Vineri seara am avut ultimul vernisaj oficial, evenimentul Collecting
Collectors, declansat de Anca Benera si Stefan Tiron. A fost o incheiere
apoteotica cu o atmosfera greu de descris – un eveniment tonic, amuzant, viu –
 care, in spiritul pe care Galeria Noua l-a cultivat in cei sapte ani de
activitate, a incercat sa faca din arta contemporana o experienta sociala.

In viitorul apropiat Asociatia Galeria Noua isi va continua activitatea, insa
nu va mai fi focusata pe programul expozitional ci va dezvolta proiecte intr-
o zona pe care o considera insuficient acoperita – cercetarea si documentarea
scenei de arta contemporana romanesti. Primul proiect amplu din aceasta serie
a fost cartea bilingva Fotografia in arta contemporana. Tendinte in Romania
dupa 1989, publicata in anul 2007 la editura Unarte. Urmatorul proiect este
in al doilea an de desfasurare si consta in crearea unei baze de date audio-
video si a unei serii de interviuri cu personalitati ale scenei de arta
contemporana romanesti care raspund la intrebari despre generatia lor, despre
perioada studiilor, despre profesorii si modelele pe care le aveau, despre ce
i-a influentat, cercurile de prieteni, contextul socio-politic si cultural si
care ofera astfel o imagine mult mai complexa si nuantata decat sabloanele
care se vehiculeaza in legatura cu scena artistica romaneasca a ultimelor
cinci decenii.

Ca o observatie personala, as nota ca daca in perioada 2001 – 2003 s-au
deschis in Romania multe galerii, in 2007 – 2008 se inchid la fel de multe.
Toate, spatii expozitionale necomerciale. Este clar ca Romania nu este inca o
tara indeajuns de matura din punct de vedere cultural, astfel incat spatiile
non-profit sa poata supravietui mai multa vreme.

Pentru mine decizia Primariei Municipiului Bucuresti este in mod clar o
nerecunoastere a activitatii si realizarilor galeriei. Lucru dureros de
constatat, insa previzibil. Din pacate.
Sunt multumita insa sa stiu ca pentru multi dintre artisti, studenti, colegi,
ceea ce am facut noi acolo a contat si a fost IMPORTANT.

Le multumesc tuturor celor care au fost alaturi de mine in aceasta experienta
de sapte ani de zile. Am avut satisfactia crearii unei structuri mici dar
dinamice, care a oferit evenimente si expozitii de arta contemporana de
calitate. Sunt zeci de dosare cu articole din presa nationala si
internationala, si alte documente in acest sens. Eforturile creative, fizice
si financiare au fost mari insa satisfactia a fost dubla vazand ca poti
realiza lucruri serioase cu fonduri modeste.

Le urez succes si nervi de otel tinerilor manageri culturali sau artisti care
vor sa se aventureze in coordonarea unor spatii non-profit in Romania.

Artistilor bucuresteni care vor expune de acum inainte la GAMB (Galeriile de
Arta ale Municipiului Bucuresti) le doresc multa inspiratie si bafta!

Pe curand, cu proiecte noi si interesante,
cu prietenie,
Aurora Kiraly

GALERIA NOUA
curator@galerianoua.ro