perjovschi dan on Thu, 24 Jan 2013 22:08:23 +0100 (CET)

[Nettime-ro] erwin kessler vs mihai oroveanu

REFERITOR la acuzele aduse lui
Erwin Kessler de catre dl. Mihai Oroveanu:
Interesul constant al dlui
Oroveanu pentru opera sotiei mele, Anca Muresan, a fost argumentul forte al
deciziei echipei curatoriale NIMIC* la MNAC (Anca Muresan, artist, Liviana Dan,
curator, Dan Popescu, galerist) pentru instalarea expozitiei la Casa Poporului.
M-am opus deciziei, din considerente (evidente in textele mele din 2004 pina la
ora actuala) pe care le-am comunicat echipei si chiar dlui Oroveanu, cu
onestitate (sau lipsa de tact). Am avut mereu covingerea ca unicul spatiu
potrivit expunerii, aflat sub egida aceleiasi institutii, este Sala Dalles.
Nefiind ÃnsÄ parte a echipei, am acceptat situatia ingrata in care eram pus.
Relatiile mele cu proiectul NIMIC* la MNAC au fost strict logistice, legate
doar de doua momente: prezentarea arhitectului ales de sotia mea pentru a
realiza compartimentarea spatiului expozitional (proiect pe care arhitectul i
l-a prezentat in detaliu dlui Oroveanu, pe laptop) si proba de iluminare cu un spot
Guzzini, imprumutat de subsemnatul (cu proces-verbal) de la unul dintre
partenerii proiectului care, dealtfel, a fost cel ce a oferit solutia iluminarii
tablourilor cu videoproiectorul programat pe lumina alba, la care se refera dl.
Oroveanu, ca si cum ar fi fost contributia domniei sale sau a mea. Atit. La acele
intilniri, dl Oroveanu a fost cel care m-a chemat in biroul sau. Preocuparea
mea majora cu acele ocazii a fost sa-i prezint dlui Oroveanu conceptul unei
expozitii proprii, la Sala Dalles, careia domnia sa i s-a raliat rapid. Este
vorba despre expozitia Aniela Firon-Vioara Bara, la care lucrez. Intrucit opera
Anielei Firon se afla in custodia MNAC, unde am si studiat-o, i-am cerut dlui Oroveanu
sprijinul pentru aducerea la starea de expunere a multor tablouri cu probleme.
Domnia sa m-a asigurat ca, in vederea expozitiei, va inlocui baghetele de
placaj de proasta calitate ale tablourilor cu baghete noi. I-am evocat vizita
mea la atelierul Vioarei Bara din Oradea si directia spre care merge opera ei
recenta, domnia sa avind impresia eronata ca artista nu mai picta. La rindul
sau, dl. Oroveanu a extins discutia, pornind si de la textul meu despre
expozitia Artistul si Puterea, pe care il avea pe birou si pe care l-a aprobat
zgomotos, vorbindu-mi apoi despre problemele emotionale pe care stia ca le
avusese Aniela Firon, si care o impinsesera probabil la suicid, dar si despre
lucrarile si vietile altor artiste uitate, disparute de-a lungul anilor. Tot cu
lipsa de tact, i-am recomandat dlui Oroveanu sa isi scrie memoriile, pentru o
istorie in anecdote a artei romanesti. Acestea au fost conversatiile noastre
(iar referirea la âpompierâ a facut-o domnia sa, nu eu!). Martorii pot confirma.
In ciuda digresiunilor inerente, au fost conversatii profesionale, asa cum am
mai avut, pe parcursul anilor, cu numerosi actori de pe scena artei locale,
chiar si cu dl. Oroveanu: in numele fundatiei sale (Artexpo) am si organizat o
ampla expozitie in 1997, la Muzeul Ludwig. Exista catalog, exista tablouri ale
artistilor romani achizitionate, cu acea ocazie, de importantul muzeu
budapestan. Cu exceptia instalarii MNAC la Casa Poporului si a plasarii
programatice pe platforma CSAC, acte fata de care nu mi-am ascuns niciodata aversiunea,
colaborarea cu dl. Oroveanu a fost, cel putin din partea mea, una corect
profesionala. Pare-se ca articolul despre subREAL a aruncat totul in aer, din
perspectiva domniei sale, modelata, acum, de Casa Poporului si de institutia pe
care a scobit-o in aceasta, unde e legat, urmuzian, ca Stamate de tarus,
convins ca âNirvanaâse aflÄ situatÄ
Ãn aceeasi circumscriptieâ cu MNAC.
EK