Popescu Dan on Tue, 12 Nov 2013 22:17:49 +0100 (CET)

[Nettime-ro] Dumitru Gorzo - din dragoste, vernisaj 14 noiembrie, ora 19 la H'art gallery

Din dragoste
"Ãntr-o
luni mi-am spus cÄ nu se mai poate. CÄ a fost prea multÄ vorbÄ, au curs
prea multe cuvinte Èi gata, sÄ trec la faptÄ. SÄ fac o lume sÄ stea. SÄ
fie bunÄ. Cu gÃndul Ästa am Ãnceput. Vroiam totul, eram totul, puteam
totul. PÃnÄ aici totul era ok. Ziua unu.
MarÈi, dupÄ trezire, mÄ
pun la birou. La birou se fac lucrurile serioase. La biroul ala la care
te duci cÄ vrei, nu cÄ trebuie. Fac lucrurile necesare de marÈi Èi mÄ
aÈez pe scaun la masÄ. Bun... SÄfac
lumea sÄ stea Ãntr-un calapod. Pardon, acum Ãi zice format, da,
format...  Cum sÄ fie? PÄtrat? Ar fi prea artificial. Rotund?  FÄrÄ
cusur. Triunghiular? FÄrÄ viaÈÄ. Va trebui sÄ construiesc totul fÄcÃnd
un compromis. Promit sÄ fie singurul.  Lumea se va petrece Ãntr-un
dreptunghi. Da, e logic, Ãn dreptunghi va fi loc pentru tot Èi va fi Èi
dinamism. Vreau o lume dinamicÄ. Nu staticÄ. Imobilismul m-a deranjat
tot timpul. Ziua doi.
Miercuri eram hotarÃt sÄ termin mai repede
treburile. O fac Èi ajung la birou hotarÃt sÄ despic lumea-n douÄ. De
dragul compoziÈiei am visat cÄ dreptunghiul nu poate ramÃne monocrom.
DacÄ ar fi fost monocrom nu cred cÄ aÈ putea sÄ aleg o culoare. Care ar
merita? RoÈul? N-ar fi o lume ci un final de lume. Albastru?  Un Ãnceput
 ce nu creeazÄ nimic. Galben?  Prea aproape de luminÄ. Ãn luminÄ totul e
 unu. Ori eu vroiam doi. Èi am despicat dreptunghiul Ãn douÄ planuri.
TÄietura am numit-o orizont. Un prim contrast. De aici orice combinaÈie
de culori e posibilÄ. ToatÄ seara de miercuri m-am jucat cu substanÈe
colorate Èi contraste cromatice. Ãnainte sÄ mÄ culc am vÄzut cÄ toate
sunt bune. Ziua trei.
Joi am avut-o ÃntreagÄ pentru birou. DupÄ vreo
 cÃteva sute de ÃncercÄri de contraste a douÄ planuri Ãmi dau seama cÄ
n-am inventat o lume ci doar o manierÄ care riscÄ sÄ mÄ ducÄ pÃnÄ pe
culmile plictisului. CÃt te poÈi hrÄni din calibrat culori? O vreme,
dupÄ care ÃÈi vine sÄ le dezinventezi. Doar cÄ nu se mai poate, eÈti
deja avansat Ãn gresealÄ. Spre searÄ mÄ gÃndesc cÄ nu existÄ altÄ
soluÈie decÃt sÄ apÄs Èi mai tare pe accelerator. Èi mai multÄ
discriminare. Èi mai multÄ eroare. Ãncep sÄ fac tÄieturi â le numesc
copaci Èi plante, reÃncerc sÄ introduc forme perfecte, fac mici cercuri -
 apar toate gÃngÄniile pÄmÃntului, fac triunghiuri -  apar munÈii Èi
piramidele. Ãnainte sÄ adorm imi spun pierdut: ce dracu am fÄcutâ Èi
alunec Ãn abisul somnului. Ziua patru.
Vineri mÄ gÃndesc sÄ fiu mai
pragmatic, sÄ nu reflectez prea mult. SÄ fac peisajul pÃnÄ la capÄt. Dau
 un fond albastru peste grafismele de ieri, despart planurile. Sus cer,
jos pÄmÃnt. Ãmi trebuie un reper Èi fac un copac dar dintr-unul se naÈte
 o pÄdure. Animale, plante , tot tacÃmulâ mÄ Ãntrec Ãn virtuozitate. Ãmi
 iese o grÄdinÄ perfectÄâ Spre ora nouÄ seara, dupÄ ce m-am distrat
copios cu toate texturile de pene de pÄsÄri, cu toate formele posibile
de lighioane, mÄ opresc sÄ beau un ceai. Iau distanÈÄ, privesc delirul
Èi-mi dau seama cÄ toate luate pe rind sunt bune, dar lucrarea e fÄrÄ
viaÈÄ. Iau o sticlÄ de votcÄ Èi mÄ fac muci de ciudÄ. Ziua cinci.
SÃmbÄtÄ mÄ trezesc bine dispus Èi foarte concesiv. Lucrarea aratÄ
spectaculos, e drept cÄ nu are dinamicÄ, cÄ nu are tensiune, cÄ totul e
la locul sÄu Èi imobilismul s-a reinstaurat dar trag nÄdejde cÄ azi am
sÄ gÄsesc soluÈia. O soluÈie ce va fi ultimul compromis. Promit. Ãncerc
sÄ construiesc  ceva ieÈit din schemÄ. Ceva care sÄ semene cu celelalte
lighioane ÃnsÄ sÄ parÄ stingher. SÄ parÄ Èi periculos dar Èi Ãngrozitor
de fragil. Un monstru bine temperat. Bine proporÈionat. Cineva cu care
sÄ te identifici. Èi tu Èi ceilalÈi. Ãmi iese Ãntr-un tÃrziu o fiinÈÄ
bipedÄ fÄrÄ pene Èi cu unghii late. Parte bÄrbÄteascÄ Èi parte
femeiascÄ. Penibil. Ãnainte sÄ mÄ culc, mÄ uit la el Èi nu pot sÄ-mi
spun Ãn gÃnd cÄ e bine.  Ziua Èase.
DuminicÄ, obosit Èi ajuns pe
culmile disperÄrii, mÄ tÃrÄsc din pat, mÄ uit la lume, totul a eÈuat.
Lucrarea   s-o sfarm? E-n mine. S-o ard? Mi-e fricÄ. S-o iau de la
capÄt? Cum? DeducÈia a fost logicÄ, n-aÈ putea face altfel.  Prin
deducÈie realitatea se multiplicÄ inevitabil. Cum s-o salvez, ce dracu
sÄ-i fac? O gumÄâ da, da, o gumÄ, sÄ caut o gumÄ. O gÄsesc Ãntr-un
tÃrziu Èi mÄ pun pe Èters. Am sÄ Ãncep cu el, cel de pe urmÄ. Am sÄ-i
creez  cu guma goluri Ãn cap, Ãn inimÄ Èi-n vintre.  Un minus care dÄ
viaÈÄ, dramatism Èi sens. DupÄ asta o sÄ adorm mulÈumit. Ziua Èapte.
Ultima."
(Dan Popescu - textier)

H'art gallery,
Str. C.A. Rosetti, nr. 25, et 5