mauzz on Thu, 16 Mar 2000 19:47:21 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] livestream thuis opnemen?

Even voor alle duidelijkheid.

De live RealVideo Internet uitzendingen vanuit De Balie
vallen inhoudelijk onder verantwoordelijkheid van De Balie.
 Ook het registreren ('filmen') gebeurd door De Balie zelf.

 DDS ondersteunt deze uitzendingen
 door het ter beschikking stellen van de Realserver, Realencoder,
 de Real-licentie, 'Real-instructie', en het dataverkeer.
Dit deel wordt dus zeg maar gesponsord door DDS.

Archivering online brengt meer kosten met zich mee.
Het is veel meer arbeidsintensief
 en stelt ook iets andere eisen aan de techniek.
En het kost diskruimte voor opslag en uiteraard kost het ook dataverkeer.
Het is verder niet simpel een kwestie van 'wegschrijven naar schijven':
 er zal altijd nog 'wetware' aan te pas moeten komen om te bepalen
 hoeveel/wanneer/hoe gearchiveerd zal worden.
En er bestaan er nog steeds geen (betaalbare...) computers
 die bijvoorbeeld een PAUZE in een debat-avond herkennen.

Een Balie site met "Video On Demand" zou natuurlijk prachtig zijn.
Het is aan De Balie zelf om te bepalen of dit gebeurd,
mochten hier beschikbare (financiele) middelen voor zijn"

Wat thuis betreft:
De uitzendingen kunnen WEL thuis opgenomen worden op de eigen PC:
Wanneer men in plaats van de gratis RealPlayer Basic,
 de niet-gratis RealPlayer Plus aanschaft en download/installeert.
 (Videorecorders zijn tenslotte ook niet gratis)
Een 'timer' ontbreekt hier echter wonderbaarlijk genoeg nog steeds,
 maar die consumententechniek zal ongetwijfeld op dit moment in
ontwikkeling zijn.

Naast dit alles is de kwaliteit van video via 't Net nog steeds verre van
volmaakt
en speelt ook de bandbreedte en 'performance' van 't Net nogal eens parten.
 (netcongestion). In dit kader moeten deze uitzendingen ook nog steeds
 voor een deel gezien worden als een experiment en investering in de toekomst.
 Om dit soort live-verslagen publiekelijk beschikbaar te kunnen blijven
stellen
en verder te ontwikkelen en te verbeteren.
Op dit vlak is De Balie dan ook een partner waarmee DDS hardop nadenkt
 over de ontwikkelingen.
Overigens fijn om uit onderstaande op te maken
 dat de huidige uitzendingen toch gewaardeerd worden!
:-)

MauzZ
DDS A/V Department

http://Live.dds.nl