ReindeR Rustema on Fri, 28 Apr 2000 02:55:37 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] internet folie in Parijs, toekomstige internet hoofdstad vanEuropa

Hoi Nettime,

Ik was weer even in Parijs afgelopen week. De internet gekte is er
losgebroken. En ik wil graag de voorspelling doen dat Parijs de
andere steden gaat inhalen. Parijs als internet hoofdstad van Europa.

Een jaartje geleden bleef het nog beperkt tot een enkele Télérama
special (Franse VPRO gids) beperkt en wat computertijdschriften.
Reclame voor internet is nu echt *overal*. Bijna elke advertentie
heeft een URL, op billboards lees je 'Creer sa propre internet
start-up' als de nieuwste zet om modern te blijven, in Le Monde een
artikel op de voorpagina over de jeugd die massaal in internet
start-ups belegt om snel rijk te worden, in een onverdacht restaurant
in een banlieu hoorde ik van twee tafeltjes internet jargon
opstijgen. De Rue Sentier is een straat vlakbij de beurs (met
glasvezel in de straat dus) waar zich allerlei internet startups à la
Silicon Valley vestigen in verlaten naai-ateliertjes. Las ik in een
soort Franse Viva (Biba). Er zijn genoeg goed opgeleide mathematici
en ingenieurs in Frankrijk heb ik de indruk. Ik ken er in ieder geval
meer in mijn vriendenkring daar dan hier in Nederland.

Ik ontmoette een Nederlandse emigrant die naar Parijs was verhuist
omdat hij voorzag dat het in Parijs gaat gebeuren. Ik denk dat ik hem
gelijk ga geven. Revoluties hebben altijd een goede voedingsbodem in
Parijs. Er is de kracht van de traditie, de staat, het conservatisme
en er is de tegenkracht van denkers die een alternatief
voorspiegelen. En als het volk ook eenmaal enthousiast raakt, dan heb
je een explosieve revolutie. En dat terwijl de staat voornamelijk
tegenwerkt (alle geadverteerde URLs hebben een .com extentie, ik zag
alleen de RATP adverteren met ratp.fr, een staatsbedrijf).

'Het volk' ziet het helemaal zitten met internet heb ik de indruk.
Het is immers anti-staat, individualistisch en modern. Er zijn alleen
nog praktische, individuele problemen om niet mee te doen. Wat erg
belangrijk is, is dat alle geledingen van de maatschappij al jaren
vertrouwd zijn met de voorganger van internet, Minitel. Het bekende
argument is altijd dat de Fransen de achterstand nooit inhalen omdat
ze Minitel al hebben. Integendeel, ik zag een advertentie in de métro
die me in 1 klap overtuigde. Er stond iets van 'Consultez 3615-MAISON
ou 'www.maison.com' om door het huizenaanbod in Parijs te bladeren.
Trente-six quinze staat voor Minitel. Alle bedrijfjes die via Minitel
content aanbieden kunnen zichzelf betrekkelijk eenvoudig
transformeren in een internet-bedrijf. Geen start-up kosten of extra
marketing. Ze hebben al een stevige basis met Minitel inkomsten. Een
URL vermijden en een WWW-interface zijn een relatief geringe
investering. Het publiek is al gewend aan elektronisch trein en
vliegtickets kopen, boodschappen doen, cyberseks (messagerie rose)
etc. Allemaal niets nieuws voor de Fransen. Internet is slechts
Minitel met souris, leuke plaatjes en goedkoper.

Als de Fransen zich ergens op storten dan kunnen ze het met een
fanatisme en toewijding doen die we hier niet kennen. Dat gaat wel
wat worden met die Fransen en internet denk ik.

ReindeR
---
Via de rrr-mailinglist verspreid ik mijn ideeën over media. Om eraf te komen
ga naar http://rrr.dds.nl/ego/
--
LET OP: nettime-nl is verhuisd! bovenstaande is gepost via het oude
adres nettime-nl@dds.nl. Gebruik vanaf nu (27/1/2000) het volgende