Eveline Lubbers on 21 Jul 2000 21:32:18 -0000

[Nettime-nl] Ex-provo schrijft handboek voor actievoerenden

Dit verhaal is op de Trouw-site te lezen via http://www.trouw.nl/natuur/350026480.html :

Ex-provo schrijft handboek voor actievoerenden

Opsporing, van onze verslaggeefster

AMSTERDAM - Doe het niet! Blijf thuis! Met deze oproep in het boekje 'Tips tegen tralies' hoopt justitie-ambtenaar Hans Bartels lezers te ontmoedigen ooit nog actie te voeren. De oproep lijkt aan dovemansoren gericht, daarvoor is het boekje te wervend en uitputtend.

De vijftiger Bartels, ooit actief provo, beschrijft hoe hij op zijn 20ste werd betrapt bij het schilderen van een vredesteken op een muur. Stel dat hij toen een boekje als 'Tips tegen tralies' had gehad, beweert Bartels, dan had hij uit angst voor harde maatregelen en een verkeken carrière, de
verfpot niet ter hand genomen. Anno 2000, vervolgt hij, zijn de opsporingsmethoden alleen maar effectiever geworden, dus kunnen barricadeklimmers beter forums, platforms, en overlegorganen kiezen.

De schrijvers, onder wie medewerkers van het Buro Jansen & Janssen en het Onderzoeksbureau Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten uit Nijmegen, noemen de verbeterde opsporingsmethoden reden voor publicatie van de tips. Nieuwe én doorgewinterde activisten zijn immers beter voorbereid als zij
weten dat de politie oorafdrukken kan nemen ('iets nieuws in rechercheland'), broodjessmeerders mag oppakken en computers 'afluistert'. ,,Computers zijn niet veilig!!!'', waarschuwen de auteurs, ,,als je online bent, ben je kwetsbaar, ook al heb je je computer beveiligd. Met taps vlak achter jouw
computer, is te zien met wie en waarover je correspondeert en welke sites je bezoekt.''

Omdat het actiewezen 'volop in ontwikkeling is', constateren de schrijvers, werd het tijd voor zo'n 'a tot z'. Hoe voorkom ik dat ik word gepakt, dat iets uitlekt? Wie kan ik op mijn pad verwachten, wat mag hij tegen mij doen? En ook: waar kan ik over agenten en veiligheidsdiensten klagen, waar
moet ik op letten in de cel?

,,Op het bureau maken ze foto's van voren en opzij'', informeert het handwerk, ,,wil je tegenwerken, doe dan je ogen dicht en kijk naar de grond. Soms trekken ze dan je hoofd omhoog, maar je ogen kun je dan nog altijd dichthouden. Let dan wel op dat je ze niet alsnog opent als ze zeggen 'Zo, dat
is dat'. Dat is een truc.''

Het boekje bevat een overzicht van alle politie- en inlichtingendiensten en wetgeving rond grootschalig optreden, zoals de bestuurlijke ophouding waarover voor het EK 2000 zoveel is gepraat. Dat deze maatregelen voor voetbalfans worden gebruikt, ok, valt tussen de regels door te lezen, maar dat
krakers de tweede doelgroep zijn, moet een misverstand zijn. Sinds begin jaren negentig, argumentere
n de schrijvers, is er bij geen ontruiming meer een noodtoestand geconstateerd, dus waarom toonde de politiek zich gevoelig voor zulke 'vergane sentimenten?'

21 juli 2000, copyright dagblad Trouw

internetredactie@trouw.nl

Verzonden door: e - mailto:evel@xs4all.nl