Stan van Engelen on 2 Nov 2000 13:06:30 -0000

[Nettime-nl] DNW Nieuwsbrief, jaargang 3, nummer 7

****************************
Dit is de onregelmatig verzonden elektronische nieuwsbrief
van de redactie van het VPRO televisieprogramma DNW.
****************************

Als het aantal losgekomen reacties naar aanleiding van de uitzendingen een
maat is voor het succes, mogen we tot nu toe van een geslaagd DNW drieluik
spreken. De eerste twee afleveringen veroorzaakten een stroom van mailtjes
en zorgden voor hevige discussie in de chatbox en de forums van Ouders
Online. Binnenkort zal op onze site dan ook een selectie te lezen zijn van
de reacties die bij DNW en bij Ouders Online binnen zijn gekomen naar
aanleiding van 'Moeders Gezocht'.

Deze week het laatste deel van het drieluik:

'GOUDSTAAFJES'

In Goudstaafjes richt DNW de blik op de kinderen. De jonge generatie die
van de basisschool, naar tennis, naar drumles, naar naschoolse opvang,
naar judo, naar paardrijden doch zelden naar huis gereden worden. Want de
ouders werken en de straat is gevaarlijk. Altijd zijn ze onder ogen van
begeleiders, waarmee de ouders contractuele afspraken hebben gemaakt over
wat ze wel en niet mogen, waar ze wel en niet mogen gaan.
'Beveiligingscamera's' noemt Doortje (11 jaar) die blikken. 'We sluiten
onze kinderen op in een pedagogische provincie, waar ze 24 uur onder
toezicht staan', zegt Ellie Singer (pedagoog). 'Nooit meer alleen met
vriendjes op een landje in een boom klimmen en zo, zelfstandig, gevaar,
angst en ruzie leren overwinnen'.

'Ik voel me net een goudstaafje'. Zegt Doortje. 'Onze kinderen zijn of
hoogbegaafd of hyperactief of hebben ADHD, er zit niets meer tussen', zegt
Martine Delfos (ontwikkelingspsycholoog). Ouders zitten boven op hun
kinderen, ze moeten in alles het beste zijn en het beste krijgen. Een
elektronisch drumstel vanf 3550,- of een 'lease paard'. 'Gewoon
doorzeuren', zegt Doortje, 'Ik wil het, je krijgt het niet, ik wil het, je
krijgt het niet, ik wil het..., je krijgt het!'. 'Of het aan je vader
vragen', zegt Michelle, 'als hij je voor het weekend komt halen'.

'De opvang is een absolute groeimarkt', zegt de directrice van de
Stichting KinderRijk, die in Amstelveen wekelijks 1700 kinderen op 14
locaties opvangt. 'De groep ouders waar beiden werken en naar
zelfontplooiing zoeken zal alleen maar groter worden'. 'Het probleem van
de toekomst is het probleem van wederkerigheid', zegt Singer, 'er worden
geen echte relaties meer opgebouwd, een uurtje tennis, een uurtje zwemmen,
kinderen leren niet meer verantwoordelijkheid voor hun omgeving en
medemens te ontwikkelen'.

'Ik kan niet in de toekomst kijken', zegt Delfos, 'maar ik word geraakt
door het beeld van de jonge yup, die aan de ene kant miljoenendeals sluit
en tegelijkertijd een knuffelbeertje aan zijn rugzak heeft hangen'.

Frank Wiering (eindredacteur)

'Goudstaafjes': zondagavond 5 november, 21.40, Nederland 3

***************
Praat mee over de uitzending !
Evenals vorige week kunt u tot een uur na de uitzending in de chatbox
van Ouders Online weer live van gedachten wisselen met kijkers en makers
van DNW. De chatbox en achtergrondinformatie bij de uitzendingen kunt u
vinden op de website die rondom dit thema is opgezet:
http://dnw.vpro.nl/moeders

Met vriendelijke groet,

Stan van Engelen
Webredacteur DNW