Francisco van Jole on 8 Dec 2000 06:10:11 -0000

Re: [Nettime-nl] PS op 'ad hominem'

At 17:33 07-12-2000 +0100, Louis Stiller wrote:
Beste Francisco

Ik heb nog eens door m'n archief van een jaar geleden gebladerd maar ik kan geen 'zeer positief' stuk ontdekken. Waar doel je precies op?

Ach, ik ken natuurlijk ook niet al je artikelen uit m'n hoofd (hoewel ik een artikel in het NRC las waarin je vorigj jaar nog stelde: "Vernieuwing komt voort uit start-up bedrijven" - over positiviteit gesproken), maar ik heb wel de verandering in toon gemerkt, nadat je uit BitMagic vertrok. Die teleurstelling ken ik maar al te goed ('de elektrische album uitgeverij ' is ook niet langer hier), en velen met ons denk ik, zeker degenen die al langer met het internet bezig zijn en in alle
enthousiasme ooit begonnen. Maar tegelijkertijd realiseer ik me terdege dat je daarmee de rol van mopperige-oude-man-die-het-allemaal-wel-gezien-heeft gaat spelen - en dat is precies de rol die je nu bekleedt- zowel met 2525 als in nettime. Zou het niet veel interessanter zijn om te ontdekken wat nog wel werkt op het net, wat we geleerd hebben in de afgelopen jaren en welke weg we absoluut niet meer moeten volgen?

Ik weet niet of "vernieuwing komt voort uit start-up bedrijven" een opmerking is die als 'zeer positief' kan moet worden. Het is meer een open deur als 'de jeugd heeft de toekomst'. Ik heb het bewuste artikel nog eens nagelezen en kan daarin niet veel ontdekken waarvan ik zeg 'zeer positief'. Ik maak hetzelfde voorbehoud als altijd. De enige opmerking die ik nu, anderhalf jaar later, zou willen relativeren is: "Internet kan niet meer zonder commercie omdat het publiek veel te groot is." Het publiek blijkt in de meeste gevallen namelijk toch te klein voor de commercie.

Over dat mopperen, grappig dat je dat zegt. Er zijn er wel meer die dat beweren. Objectief gezien doe ik het laatste jaar meer met internet dan ik ooit gedaan heb. Ik maak vrijwel elke dag een nieuwe pagina op 2525, publiceer een bijna wekelijkse nieuwsgids, geef een onregelmatig e-zine uit en nog wat van die dingen. Allemaal zonder dat er enige vorm van inkomsten tegenover staat. Zou ik dat echt allemaal doen als ik internet niks zou vinden?
Ergens op mijn homepage, kun je een lezing over internet beluisteren die ik zes jaar geleden heb gegeven. Als je dat doet zal je merken dat er aan de kern van mijn opvattingen over internet niet zo heel veel is veranderd. Het verschil is dit: Indertijd, in 1994, werd ik er van beschuldigd internet te hypen. Nu krijg ik, als ik dezelfde denkbeelden verkondig, te horen dat ik cynisch en pessimistisch ben.

Als je weinig tijd hebt, kun je ook dit lezen, een stuk uit de Volkskrant van 4 november 1995:

INTERNEP
Internet is de flippo voor volwassenen. Vrijwel niemand weet waarom het noodzakelijk is om toegang te hebben tot het wereldwijde computernetwerk maar alom is duidelijk dat men niet zonder kan.

http://www.xs4all.nl/~fvjole/archief/artikelen/Volkskrant/1995/INTERNEP.html

Zeker ook mopperen?

Reflecties over wegen die we moeten volgen, reken ik niet tot mijn taakgebied. Ik ben geen beleidsmaker, ik ben journalist. Dat wil zeggen dat het mijn taak is de werkelijkheid en wat er over beweerd wordt kritisch te onderzoeken. Tussen een juichende massa is dat tamelijk ondankbaar werk, maar harder nodig dan ooit.

Dat 'mopperen' noemen zegt meer over je eigen denkbeelden dan de mijne.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.