lake on 14 Feb 2001 08:39:46 -0000

Re: [Nettime-nl] Goed Nieuws

Dag,

Spaink:

> Dat was ook met Deja het geval. Dat kun je Google vervolgens
> moeilijk kwalijk nemen. Ik ben allang blij dat iemand de
> moeite neemt om alles gepost voor 2000 weer te ontsluiten...

Klopt wel en ik ook blij hoor.

Maar, waarom Google wel en waarom niet, bijv, Archive? Had Deja
gewoon het geld nodig? En zo ja, mag publiek eigendom voor zulke
doelen gebruikt worden? Zo ja, onder welke condities?

Er zijn al zeer veel suggesties gedaan om die database voor iedereen
beschikbaar te houden/maken en ik weet dat Brewster Kahle het
aangeboden heeft. Dus het is niet zo dat er maar *een* uitweg was.
Andere ideeen zijn overigens ook geopperd: het onderwerp is een
tijdje flink bediscussieerd in een aantal fora. Veel meer weet ik
overigens niet.

Deja is opgekocht door Google en wat Google wil weet ik niet. Aan
welke regels Google is gebonden, weet ik ook niet.  Dat wil ik *wel*
weten. En daarnaast wil ik ook nog eens graag weten hoe zulke
overdrachten in hun werk gaan. Google was niet de enige verlosser.

Ik heb er genoeg van nabij gezien om, zoals ik al eerder zei, 'een
tikkie ongerust' te zijn, maar het is niet alleen achterdocht, ook
interesse speelt een rol.

> Er is niets tegen werken voor geld. Er is van alles tegen
> het uiotbuiten van gegevens zonder de leveranciers van die
> gegevens (lees: gebruikers) daarvan op de hoogte te stellen,
> en daar heb ik Google nog niet op kunnen betrappen. Jij wel?

Er is van alles tegen werken voor geld en Google heb ik niet op
fouten kunnen betrappen. Maar daar gaat het niet om.

Het is boeiend om te weten hoe connecties als die tussen Deja en
Google verlopen en het is verstandig om een particulier bedrijf in de
gaten te houden wanneer ze de beschikking hebben gekregen over
publiek eigendom. Doen we ook bij de NS. Ik zou zo graag meer
openbaarheid zien, in elk geval meer dan het "13 in een dozijn"
eerste-jaars PR-werkstuk dat Google als persbericht heeft uitgegeven.

Om een concrete vraag te geven: zoekfilters zijn heel handig, maar
als ze tegelijk het ENIGE middel zijn om toegang te krijgen tot het
materiaal, dan zijn het tegelijk ook flinke en, wat mij betreft, niet
te  accepteren drempels. Kan er, straks, gewoon gekopieerd worden bij
Google? Wat er bij Deja wel en niet kon, is niet zo relevant.

Misschien ben ik veel te achterdochtig, maar ik weet te weinig om
niet ongerust te zijn. Dus blijft de vraag: wie weet er meer?

L.
E. lake@home.nl
Q. 176549