Martin Sjardijn on 25 Feb 2001 00:47:58 -0000

Re: [Nettime-nl] netart, publiek en musea

Beste Barbara,
kunstenaars zijn zich hopelijk per definitie hyper(cyber)bewust.
Alle kunst ook de klassieke fysieke museumkunst gaat een unieke relatie aan
met het publiek. Input aan de toeschouwer thuis op het beeldscherm of in een expositieruimte verschilt niet wezenlijk.
In het ene geval loop je naar de computer, in het andere geval naar de musuemruimte of galerie.
Het laatste is over het algemeen gezonder voor het lichaam op de lange duur.
Echter met fittness valt ermee te leven.

groet martin sjardijn

----- Original Message -----
From: barbara
Sent: Friday, February 23, 2001 7:21 PM
Subject: [Nettime-nl] netart, publiek en musea

Ik denk dat als ik stel dat NetArt een uniek product is dat geen of weinig precedenten kent, iedereen het met me eens is.
Wat ik me echter afvraag is of kunstenaars zich bewust zijn van de veranderde relatie tussen publiek en kunstwerk. Ik bedoel hiermee dat netart een unieke relatie met het publiek heeft. Het kunstwerk ontvouwt zich pas na input van de toeschouwer. De toeschouwer heeft dus een actieve rol in het geheel die niet te vergelijken is met het bezoeken van een tentoonstelling en passief (de hersenen buitenwege gelaten) naar een schilderij staren.
Dat brengt me meteen bij een tweede vraag. Hoe te tentoonstellen? Is NetArt echt alleen maar gemaakt voor het net of zou het ook een plaats in een museum verdienen en op wat voor manier dan. Hoe moeten tentoonstellingen die bestaan uit digitale kunstwerken opgebouwd worden willen we die unieke relatie met het publiek behouden......