Marja Oosterman on 28 Feb 2001 22:15:04 -0000

Re: [Nettime-nl] Het Grote Falen van de Digitale Stad

At 15:43 28-02-2001 +0100, Patrice schrijft:

>Aan de lezers van de mailing lijsten Open Domein en Nettime-nl, Saluut!

M.n. de passage over de ronkende namen in het vaderlandse 'professionele'
internetwereldje spreekt mij heel erg aan en is misschien wel de hele rode
draad in de DDS-geschiedenis.
M.i. is er al jaren verwarring rond het idee dat 'de' internet-pioniers
idealisten waren en een andere werkelijkheid;
nl. de kick van pionieren, het zien van nieuwe mogelijkheden, wat eerder
een individuele kick is die door gedeeld enthousiasme daarover tot
tijdelijke groepsvorming leidt, maar in wezen dichter bij ondernemerschap
staat dan bij bevlogen idealen zoals ook een Patrice die altijd gehad heeft
en nooit opgehouden is te hebben, ondanks toegenomen cynisme en realiteitszin.

Elke groep of gemeenschap, al dan niet virtueel, ontleent een interne
verbondenheid aan een gemeenschappelijk, wezenlijk ideaal.
Een ideaal als, 'iedereen internet'  mist in deze algemeenheid een
wezenlijke ideologische noemer en zorgde er al voor dat Xs4all van ideaal
tot gewoon bedrijf werd.
Een ideaal als een digitale stad waar iedereen zo kostenloos mogelijk zijn
virtuele huis kan bouwen, is een ideaal dat meer te maken heeft met de
pionierskick dan met onderlinge verbondenheid door ideologische
doelstellingen. Dat zo'n plaats publiek domein zou zijn, zou wel eens een
verwarring kunnen blijken te zijn die ontstaan is door de
ontstaansgeschiedenis waarbij de overheid nog geld over had voor
experimenten met een virtuele stad.
Terecht schrijft Patrice:

>bewoners van de Digitale Stad zelf. Zij hebben, vaak met open ogen, het soms
>langzame, soms abrupte proces van verwording van hun gemeenschap - die er
>eigenlijk nooit een is geweest - zich zien ontvouwen, en hebben er niets, of
>veel te weinig, tegen ondernomen.

Inderdaad, omdat het geen wezenlijke gemeenschap was, noch is.

Publiek domein, dat was en is de term die steeds valt als het over DDS
gaat. En zeker gezien hoe DDS begon, met overheidsgelden om Internet in te
zetten voor lokale verkiezingen, een zeer begrijpelijke aanduiding.

Maar zo langzamerhand lijkt me noodzakelijk opnieuw stil te staan bij dat
begrip. Wat is dat eigenlijk, publiek domein? Nu, in deze tijd?
Als publiek domein iets is dat dankzij overheidsgelden in stand gehouden
wordt, is het dan nog wel publiek domein zoals we dat oorspronkelijk zagen?
Overheidsgelden zijn belastinggelden, dus geld van jou en mij. Maar wel
gesluisd via de macht van

>  de huidige
>bezetters van het bestuurspluche

een macht die 'we' in principe via de democratie gedelegeerd hebben.

Maar via die macht weer delen van 'je/ons' belastinggeld terugkrijgen,
vereist het meespelen van de spelregels die rond het hele maatschappelijk
bestel zijn opgesteld.
In feite dus conformering waar je hooguit een kritische noot aan kunt
toevoegen en waar nieuwe ideeen alleen gehoor vinden indien die passen
binnen uitgezette beleidslijnen of duidelijk gedragen blijken door grote
groepen.

Wat heeft publiek domein eigenlijk te maken met de idealen van de echte
internetpioniers, zij die droomden dat Internet een wezenlijke bijdrage zou
leveren aan veranderingen in maatschappelijke en economische stelsels?

Wat ik mis in de hele kakefonie over het voortbestaan van DDS is steeds
meer die gemeenschappelijke, wezenlijke noemer, die duidelijk maakt waarom
DDS die virtuele plek is waar we ons gezamenlijk voor inzetten, anders dan
om nostaligische reden en monumentenzorg.

Maar misschien moet je dat ook niet verwachten van een organisatie die
begonnen is als publiek domein. Met overheidsgelden van een royaalheid,
waar in feite kapitaal voor enthousiaste ondernemende pioniers mee werd
gegenereerd. Kapitaal dat het ontstaan van nuttige bedrijven mede mogelijk
maakte.

Maar nog nooit in de geschiedenis van welk land dan ook, zijn vernieuwingen
tot stand gebracht dankzij overheidsgelden. Vernieuwingen ontstaan door
goede ideeen, door bevlogenheid waarmee groepen mensen zich verenigen in
het nastreven van een ideaal. Als dat je verbindt en je hebt de slimheid om
overheidsgelden en gelden van bedrijfsleven daarbij in te zetten, is dat
mooi meegenomen. Zodra je die slimmigheid toepast, dien je je wel bewust te
zijn van dat daarvoor ook verantwoordelijkheid wordt teruggevraagd en via
die verantwoordelijkheid de conformering begint.

Het is dat proces dat in de kern DDS de das om heeft gedaan en van publiek
domein heeft veranderd in een aantal ondernemingen.
Je kunt je afvragen of wat over is al die huidige energie van zoveel mensen
rechtvaardigt.
En of het niet tijd is om die energie in plaats van voor monumentenzorg in
te zetten voor wezenlijke, nieuwe ideeen.
Ideeen die wel degelijk leven onder diverse 'bewoners' van DDS.
Misschien dat die anders dan voor het redden van DDS kunnen worden ingezet
voor iets dat de naam van de vereniging al uitdraagt;
Open Domein.
Laten we er geen vodje van maken.

Namaste,

Marja

<http://www.dan.nl/>De Agenda van Nederland bundelt, schakelt en
koppelt...
omdat er meer is dAN E-commerce...

kopij per E-mail:  redactie@dan.nl

Uitgave: St. NoPapers, digitale uitgeverS... virtualiter sedert 1988
Tel.: 030-2544519 (ma t/m vrij 11-16.00 uur)