Erik van Heeswijk on 1 Mar 2001 00:58:45 -0000

Re: [Nettime-nl] Het Grote Falen van de Digitale Stad

Beste Mensen,

Met interesse, als internetter en hoofdredacteur van een bloeiende
commerciële gemeenschap, lees ik de discussie over DDS. Allereerst moet
ik opmerken dat het idee van monumentenzorg voor een digitale stad me
wel aanspreekt en vermoed dat de rol die DDS in het verleden heeft
gespeeld daar voldoende grond voor biedt. DDS was een voorloper en een
magneet voor mensen die het belang van Internet vroeg inzagen.

Wat me verbaast is vervolgens dat mensen nogal kribbig reageren als
wordt beweerd dat DDS geen gemeenschap meer is en misschien ook nooit is
geweest. Hoewel ik geen kennis claim te bezitten over de precieze
sociale omstandigheden bij DDS in 1995, durf ik best te beweren dat de
gratis homepage- en e-mailvoorzieningen altijd de hoofdmoot zijn geweest
bij De Digitale stad. Die mensen waren niet primair geïnteresseerd in de
gemeenschap of de interactie. De abonneeaantallen van het e-zine De
Digitale Stedeling ten opzichte van het aantal gemeenschapleden of de
lege chatboxen spreken wat dat betreft boekdelen. De stelling dat DDS
uit kleine deelgemeenschapjes bestond is veel beter op te houden, maar
dat maakt DDS tot een paraplu. Handig misschien, maar minder
verzamelplaats verwacht (interessant is om te zien dat in de discussie
over DDS één axioma altijd maar blijft staan: slechts als gemeenschap is
DDS het redden waard. Alsof er niet vele internetsocialeprojecten zonder
communityopzet zijn te bedenken).

Dat er een clubje vooruitziende mensen waren die daaromheen mensen bij
elkaar probeerden te brengen, zal ik niet ontkennen, maar je mag je best
afvragen hoe breed dat gedragen werd, hoe pijnlijk dat misschien ook
voor betrokkenen is. Dat doet niks af aan de waarde of de intenties, dus
ik zie de noodzaak niet in er zo fel op te reageren; behalve misschien
een tikje herkenbare ijdelheid.

Een virtuele niet-commerciële ruimte zou zeker bepaalde kansen kunnen
creëren (sorry net voetbal gezien...). Ik denk daarbij vooral aan
politieke en culturele discussies, technische ondersteuning voor
non-profitprojecten en niet commerciële echte gemeenschapjes bij elkaar
gebracht door een gids. Het verbaast me des te meer dat de Vereniging
Open Domein zoveel belang hecht aan de gratis homepageruimte en e-mail.
Dat zou nu juist het minst onderscheidende van alle factoren moeten zijn
of in ieder geval deel moeten uitmnaken van een veel diepere en
fundamentelere visie op de gemeenschap. Pas dan mag men ondubbelzinnig
enthousiasme van de overheid of sponsors verwachten.
http://www.opendomein.nl/

Graag zou ik van de mensen die het nieuwe DDS een warm hart toedragen,
willen horen wat een niet-commercieel publiek domein kan bijdragen aan
het Nederlandse net. (Sociaal)technologische vernieuwingen vinden ook
plaats binnen een commerciële gemeenschap, en ik zie ook niet in waarom
het monopolie op maatschappelijke en economische veranderingen bij DDS
zou moeten liggen. Homepageruimte en e-mail kun je overal gratis krijgen
(hoewel als DDS contributie gaat vragen daar niet meer??). Van een echt
publiek domein zou ik wellicht diepgevoeld enthousiast worden als er
maar eens één keer concreet werd genoemd wat voor unieks daar nu moet
gaan plaatsvinden. Tot nu toe hoor ik teveel postmoderne sociofilosofie
en te weinig praktische ideeën. Moet ik denken aan een verantwoorde
clubs.nl, een onpartijdige startpagina, een uitgeverij voor onontdekte
schrijvers of homepageruimte voor de republikeinse partij. Misschien is
het leuk alle Nederlandse nieuwsgroepen te huisvesten. Participerende en
interactieve journaistiek te bedrijven? Zegt het me!

PS De schuldvraag is in het geval van de teloorgang van DDS (met daarin
woorden als falen, mislukking en verwijtbaarheid) misschien wel leuk
dramatisch voor de borreltafel, kan het besproken worden tussen Enschede
en Volendam, maar niet wezenlijk in de discussie over hoe het verder
moet. Serieus - niet hijgerig en hyperig - bespreken van de oorzaken van
de neergang is natuurlijk een ander verhaal.

groetjes
Erik van Heeswijk
Hoofdredacteur Focus-in
http://www.focus-in.nl