Francisco van Jole on Tue, 1 May 2001 12:11:59 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] censuur

At 11:43 01-05-2001 +0200, Ronald van Tienhoven wrote:

>Het door Menno vertaalde artikel in NRC Handelsblad heb heb ik gemist,
>maar hier is een goed interview met Toffler in Business2.0 magazine - dat
>als ondersteuning van Grambergs argument.
>Bert Mulder, voormalig media adviseur voor de Tweede Kamer heeft ten
>aanzien van een positieve benadering van de economische en sociale
>consequenties van het Internet behartenswaardige dingen gezegd tijdens een
>symposium in het kader van InfoArcadia, een tentoonstelling die ik (met
>Maarten de Reus) in Januari 2000 organiseerde bij Stroom hcbk in Den Haag.
> [...]

Voor de mensen op deze lijst die geen html-mail kunnen lezen, het staat op:

http://www.business2.com/magazine/2000/09/18568.htm

Ik heb dat artikel dat je aanbeveelt eens gelezen. Na vier pagina's ben ik
verdrietig over zoveel gewauwel opgehouden met lezen. De man trekt zoveel
gemeenplaatsen uit de kast dat er altijd wel wat raak is. Het is
pepernoten-filosofie, strooi maar wat rond, voor ieder wat wils.

Kevin Kelly is goed!
huh?
Maar niet voor iedereen!
Phew!

En Europa loopt met IT hopeloos achter, zegt Toffler. Tuurlijk. Nokia,
Ericsson, SAP, allemaal Amerikaanse topbedrijven. En de VS is echt de
bakermat van de mobiele telefonie.

Toffler zegt daarnaast bijvoorbeeld "fundamentally we're still having
shorter and shorter relationships with ideas, because ideas become obsolete
more and more frequently."
Toffler bedoelt het vermoedelijk niet zo maar de uitspraak is vooral van
toespassing op zijn eigen idee-en.

Er zijn namelijk idee-en die het al honderden jaren uithouden en het kan
geen kwaad je in deze tijd van hype-denken daar wat meer aan vast te klampen.

Zo meent Toffler het volgende over onderwijs: "Our education system is a
second-rate, factory-style organization pumping out obsolete information in
obsolete ways. And it's not just that they haven't gotten the science books
updated. They are simply not connected to the future of the kids they're
responsible for. All education springs from some image of the future. It
springs from some implicit assumptions about what the future holds. When
your kid comes home and says "Why do I need to learn algebra?" you don't
say, "Because our forefathers learned it." You tell them that you'll need
it in the future. That assumes you know what the future has to hold."

Ja, dat soort verwrongen opvattingen ga je krijgen als je alles in
productie- en consumptietermen definieert.

Misschien ben ik de enige maar voor mij is onderwijs niet iets van verleden
of toekomst. Het is vooral een kwestie van beschaving. En er zijn inderdaad
wel degelijk dingen die je leert louter en alleen omdat je voorvaderen dat
ook deden. Het huidige debat over geschiedenis is daar een aardige
illustratie van.

Toffler.... nog even en we gaan Chriet Titulaer citeren.

groet, groet,

Francisco van Jole

http://www.2525.com
wekelijkse nieuwsgids - webcam - e-zine - etc.