Case Roole on Thu, 14 Jun 2001 15:49:41 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] microsoft-den haag

Josephine Bosma schreef:
> . een vraagje:  is er iemand die bezig is met de connectie Microsoft -
> automatisering nederlandse overheid? Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig
> hoe het in andere landen toegaat, of daar ook bedrijven worden ingehuurd
> en op grond waarvan voor welk bedrijf beslist wordt. Wordt er ueberhaupt
> ergens met Linux ge-experimenteert? Ik vind het geen prettig idee dat
> een bedrijf dat zo veel 'geheime' achterdeurtjes (waardoor het
> informatie krijgt over de gebruiker van zijn waren) in zijn software
> inbouwt de informatie infrastructuur van ons land min of meer in handen
> [...]

Op Linux2001 in mei jongstleden werd een presentatie gegeven door ene Egon
Troles die opensource coordinator bij de Duitse Bondsdag is.

Je kunt een voorstel voor de introductie van het gebruik van Linux in de
bondsdag lezen op:
http://linux.kbst.bund.de/02-2000/brief2-2000.html

Dit voorstel is in zo goede aarde gevallen dat een uiteindelijke evaluatie
gaat plaatsvinden waarbij het gaat tussen Linux en Windows NT. We praten
daarbij overigens over 5000 desktops.

Zie:
http://www.heise.de/newsticker/result.xhtml?url=/newsticker/data/dwi-01.06.01-002/default.shtml&words=Bundestag

Interessant is het natuurlijk te weten te komen in welke mate Den Haag ooit
een evaluatie heeft uitgevoerd voordat de intentieverklaring is getekend
volgens welke de met belastingheffingen vergaarde miljoenen het land uit gaan
vliegen.

In zijn presentatie meldde Egon Troles overigens dat er EU geld is voor pilot
projecten met opensource software. Precies het soort potje dat door Den Haag
voor het huidige grootse project aangeboord had kunnen worden...
Helaas is de tekst van de presentatie niet beschikbaar gemaakt, maar
geinteresseerden kunnen via http://www.linux2001.nl/ een RealVideo van de
presentatie bekijken.

Ondanks de verzekering van een van de Seattle-travellers is het helemaal niet
duidelijk dat Microsoft bij uitstek geschikt is voor het uitvoeren van een
automatiseringsproject. Microsoft maakt software dat in doosjes kan worden
gestopt, geen maatoplossingen. En dat laatste is toch waar we het in dit
geval over hebben.
De UK Gateway is dan ook niet door Microsoft gemaakt, maar door EDS. Deze
laatste organisatie had heel goed zelf met de eer kunnen strijken en het
lijkt mij een interessante verschuiving binnen de service industrie dat
Microsoft geinteresseerd blijkt te zijn om deze rol over te nemen zodat EDS
op het tweede plan (en en daarbij vast lagere inkomsten) geschoven wordt.
Tja, welke wethouder is er ook te porren voor een snoepreisje naar het
hoofdkwartier van EDS om daar de hand van de CEO te schudden? (waar? wie?)

[Eh, n.a.v. een berichtje van deze lijst dat zich verder over het Net heeft
verspreid heb ik me zojuist geabonneerd en mis daarom ieder historisch besef.]

-cjr