Maarten Reijnders on Sun, 16 Sep 2001 23:00:36 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Lees counterpunch

At 10:17 PM 9/16/01 +0200, Francisco van Jole wrote:
>1. "Overigens was net op Nl. 3 een reportage over hoe de CIA ooit Bin Laden
>cs. grootgemaakt heeft."
>
>Schokkend maar ik moet je teleurstellen, dat wordt al door 'de media' gemeld
>sinds zijn naam als internationaal terrorist begint op te duiken.

De verhouding CIA-Bin Laden is inderdaad niet nieuw. Toch verbaasde het me
dat CNN gisteren bij een onderwerp waarin het leven van Bin Laden
beschreven werd, nu juist dit toch wel pikante feit onvermeld liet. Zou het
iets zijn waaraan ze het Amerikaanse volk nu liever niet aan herinneren?

Het lijkt me dat een discussie over het kiezen van buitenlandse
'bondgenoten' geen kwaad kan in de VS. Het is namelijk wel een beetje
pijnlijk om te zien hoe de grootste vijanden van de Verenigde Staten van
pak 'm beet het laatste decennium bijna zonder uitzondering in het verleden
op de steun van de VS konden rekenen.

Vooralsnog lijken de aanslagen van afgelopen dinsdag er echter alleen maar
toe te leiden dat de VS nog minder zorgvuldig te werk gaan bij het kiezen
van hun medestanders. Uit de New York Times:

"WASHINGTON, Sept. 15 — The Congressional leaders who oversee the nation's
intelligence system have concluded that America's spy agencies should be
allowed to combat terrorism with more aggressive tactics, including the
hiring of unsavory foreign agents."

(http://www.nytimes.com/2001/09/16/international/16INTE.html)

groet,

Maarten Reijnders