Erik van Heeswijk on Tue, 18 Sep 2001 12:18:44 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Bedrijfsplan crisisbezwering

1) > Met een goede webmaster slash en een goede redacteur die alles moet
> lezen (want je wil wel goed zijn natuurlijk :-) ben je er al.
(...)
2) > Stel dat we nu tv-reclame zouden gaan maken voor zo'n
> wereldcrisis-site.
(...)
3) Een abstracte boodschap die de community van dat thema aanspreekt. En
de leden ervan, in return,
> kopen die producten.
(...)
4) En het hoeft er niet 1 te zijn, er is plaats genoeg voor meerdere
sponsors achter deze veelzijdige
community.

Ik hoop niet dat je het me kwalijk neemt Richard, maar als hoofdredactur
van een reeds werkende 'community' (het blijft een beetje een eng
woord), heb ik me prima geamuseerd met je bedrijfsplan. Ik zal de
laatste zijn die zegt dat je niet mag dromen -wie met beide benen op de
grond blijft komt niet ver- maar je ideeën over hoe zo'n gemeenschap in
elkaar steekt en de financiële mechanismes daarachter staan zo ver van
de werkelijkheid af, dat ik me afvraag of je wel eens een echte
gemeenschap van dichtbij hebt gezien. Vooral de voorafgaande zinnetjes
(1 tm 4) doen vermoeden dat je voorstelling van wat er nu werkelijk in
zo'n gemeenschap aan de hand is, dringend aan een update nodig is. Een
echte goede drukke gemeenschap vereist wel wat meer dan de functies die
je beschrijft (1) en als die gemeenschap echt goed is kan de redacteur
zeker niet alles lezen (maar waarom zou ie ook). Met tvreclame (2) ga je
gillend de rij van hijgende dotcommers achterna en dan ben je al
failliet voordat je er achter komt dat mensen (3) niet in eerste
instantie naar een gemeenschap komen om spullen te kopen. Zeker niet
naar eentje over een wereldcrisis. Als je tot slot een halve bonafide
sponsor voor je site kan vinden (4) ben je al een financieel genie, maar
ik vermoed dat de gedachte van een sponsor (in tegenstelling tot
misschien een adverteerder, die ook al zeldzamer dan korenwolven zijn)
uberhaupt niet samengaat met de doelen van je gemeenschap.

Verder vind ik het idee zelfs wel een beetje naar: een site over
verantwoorde cultureel maatschappelijke doelen, met daaronder een
reclameticker en sponsors. Het moet wel heel erg goed gedaan worden wil
dat geen kippevel opleveren.

Als je wat wil bijlezen over gemeenschappen kan ik je van harte het boek
"Net Gain: Expanding Markets Through Virtual Communities" van John Hagel
III & Arthur G. Armstrong. Uit 1997, nog steeds relevant. Is ook een
stuk beter en een stuk minder glad dan de titel en onderstaand
uittreksel doet vermoeden.

Uittreksel
http://people.zeelandnet.nl/hboogert/uitreksel.htm

groetjes