geert lovink on Fri, 28 Sep 2001 06:17:36 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Franz is dood

Bedankt, Menno.

De begrafenis van Franz is vandaag, 28 September.

Begraafplaats St. Barbara, Spaarndammerdijk 312, Amsterdam.
(12.00-14.00)

Op 18 September 2001 kreeg ik nog een mail van Franz:

"T gaat goed en ik geniet ervan. Ik leef, helaas niet zonder vrijwel
voortdurend aan mijn gebrek aan gezondheid herinnert te worden... Voor de
rest lukt me niet al te veel, om mij te vermaken (en om weer een beetje op
gang te komen) ben ik o.a. op de A'damse grachten aan 't "WAR-boaten"
(http://www.feigl.com/cgi-bin/kijk?list=20010825&cycle=on&slide=1&design=gre
y_txt) met 'n zelfgebouwde richtantenna en een website over 't onderwerp ook
juridisch+ aan't knutselen..."

Wat een spirit. Niet lang daarna was het gedaan met Franz. Hij stierf een
rustige, vredige dood en heeft nog van vrienden afscheid kunnen nemen.

Ik kan helaas niet bij de begrafenis zijn. Ik hoop dat een van jullie namens
mij aanwezig kan zijn.

Vaarwel Franz.

Geert

---

Dit is wat Ine Poppe ooit schreef over het werk van Franz:

http://www.nrc.nl/W2/Lab/Netkunst/triplex.html

Op Triple X, het kunstenfestival in de Amsterdamse Westergasfabriek waar
diverse computer- en Internetkunstenaars hun werk laten zien, valt direct
bij binnenkomst het doek op met het geprojekteerde gezicht van Franz Feigl.
Door de belichting lijkt zijn metersgrote hoofd op een geestverschijning.
Als de toeschouwer door de grote ronde hal loopt draait het hoofd van Feigl
mee, zijn ogen blijven de bezoeker volgen. Maakt de wandelaar een
onverwachte beweging, dan trekt Feigls gezicht in een grijns. ,,De software,
die ik benut, is ontworpen om blikschade bij auto-ongelukken vast te
stellen'', legt Feigl uit. ,,Van botsingen kunnen foto's of videobeelden via
de computer gedigitaliseerd worden naar driedimensionale bestanden. De
computer kan vervolgens het ongeluk exact reconstrueren, hij rekent
bijvoorbeeld aan de hand van een deuk uit hoe hard een auto heeft gereden.''

Met behulp van deze software heeft Feigl tweedimensionale beelden van zijn
hoofd omgezet naar een driedimensionaal computerbestand. Het bestand met
zijn hoofd reageert door middel van sensoren op beweging in de ruimte.
Waarom gebruikt Feigl juist deze software en maakt hij geen film? Hij zegt
dat hij bewust met dit computerprogramma werkt: ,,Want ik geloof dat het
geprojecteerde hoofd de geschiedenis uitstraalt van hóe dit soort software
ontstaan is. Programmeurs zijn gebonden aan allerlei technische condities.
De computerprogramma's die wij gebruiken, manipuleren ons in zekere zin,
daar gaat het mij om.''

Samen met de kunstenaarsgroep NETBAND wil Feigl leven en Internet in elkaar
laten overvloeien. Zo zullen ze binnenkort een echt, niet digitaal, kippenei
plaatsen in een volledig computergestuurde werkelijke ruimte. Daar zal het
ei machinaal worden uitgebroed. Via een website, een adres op het internet
waar men naartoe kan 'surfen', kan men de broeikas besturen waarin het ei
(en als het uitgebroed is het kuiken) zich bevindt. De website-bezoeker zal
het hele proces kunnen volgen en beïnvloeden met behulp van camera's,
waarvan de beelden rechtstreeks op het Internet te zien zullen zijn. Op die
website kan de bezoeker door op knoppen te drukken, de temperatuur in de kas
regelen, evenals de voedseldistributie. De Internetgemeenschap is
verantwoordelijk voor het ei, en later voor het kuiken en de kip.