Leo Lake on Sun, 30 Sep 2001 09:58:11 +0200 (CEST)

Re: De derde kolonne (was Re: [Nettime-nl] tegen escalatie)

Dag,

Op 28-9-2001, 2:48:54, schreef "Ron Peperkamp" <ron@peperkamp.nl> over het
thema Re: De derde kolonne (was Re: [Nettime-nl] tegen escalatie):

> Enzensberger te lezen. Hierin legt Enzensberger namelijk haarfijn uit
waarom
> 'modern' terrorisme ten eerste niet modern is, ten tweede uit een
> pathologische, en niet uit een ideologische bron voortkomt, en ten derde
> onlosmakelijk verbonden is met het 'historische feit' van de
mondialisering.

Enzensberger legt een verband met de globalisering. Maar dat doet
iedereen hier. Enzensberger stelt dat de aanslag niet zijn oorzaak vindt
in ideologieën: deze dienen hoogstens als rationalisatie. Ook dat is niet
bepaald geen nieuw gezichtspunt, het is in feite de
standaard-interpretatie van wat een ideologie is.

Dan stelt Enzensberger dat een gemeenschappelijk element in al het
terrorisme is dat het zelfdestructief is, met het martelaarschap als
'hoogste' verschijningsvorm. En hang naar destructiviteit wordt door
hem geportretteerd als een soort karaktertrekje van althans sommige
mensen: als iets psychologisch dus.

Enzensberger meldt het niet, maar zijn oplossing voor het terrorisme zou
dan moeten zijn het ontwerpen van 'zelfdestructiviteits-test en de mensen
die daar hoog op scoren, moeten dan maar preventief uit de maatschappij
verwijderd worden.

Je merkt, ik heb grote moeite dit 'idee' serieus te nemen.

Ten eerste is volgens mij lang niet alle terrorisme destructief, soms
leidt het tot winst(lees de wordingsgeschiedenis van de staat Israël er
maar eens op na, of zelfs de 80-jarige oorlog, het verzet in WO II), en
verder is lang niet alles wat destructief is ook terroristisch: menig
gewone oorlog is ook destructief, menig carričre getuigt van
zelfdestructie en menig heroďsche daad evenzo: enfin, enzovoort. Door
zelfdestructiviteit gelijk te schakelen aan terrorisme, schakel je elke
mogelijkheid uit terrorisme te koppelen aan 'toestanden in de wereld'.

Waarbij ik niet ontken, natuurlijk niet, dat de productie van het
martelaarschap een belangrijk element is bij de realisatie van een
terroristische daad. Er is een overlap, maar om terrorisme nou te
verklaren vanuit een “logic of self-mutilation”?

Jij was nogal lovend over dit artikel van Enzensberger: ik wacht dan ook
met spanning jouw uitleg af van waarom wij Enzensberger toch serieus
zouden moeten nemen.

L.
E. lake@lake.nl
W. http://www.lake.nl