Leo Lake on Tue, 2 Oct 2001 21:06:14 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] De discussie zelve

Title: De discussie zelve
Dag,

Ik sta al klaar om de tomaten in ontvangst te nemen, maar toch het
volgende:

De discussies hier kunnen een stuk beter. Er wordt veel op de man
gespeeld, men is er niet vies van anderen woorden in de mond te stoppen
die nooit gezegd zijn en goede bijdragen worden niet altijd gevolgd
door een (verdiende) discussie, laat staan een heldere discussie.

Wat kan er gebeuren om de discussie te verbeteren?

Misschien is een of meer van de volgende suggesties een optie (ze zijn
alleen maar bedoeld als straf/beloning, niet om mensen uit te sluiten:
dat laatste moet natuurlijk niet). Ik weet dat ze wat kinderachtig
overkomen, maar ik denk ook dat ze helpen. Het doel is om meer bewust
te worden van hoe men discussieert.

1) uitnodigen van een vaste columnist die op regelmatige tijden een
bijdrage levert. Dat kan de discussie focussen.

2) instellen van een jury die de bijdragen beoordeelt en eens per
trimester/semester of zo een prijs uitreikt. (Criteria kunnen zijn
originaliteit, bondigheid, aantal reacties enzovoort)

3) een of meer moderatoren laten publiekelijk en officieel weten dat
sommige bijdragen ondermaats zijn, (reacties op zo'n uitspraak worden
gedelete).

4) een soort nieuwsbrief over deze mailing-list en haar deelnemers en
hun bijdragen (die lekker sarcastisch mag zijn). Desnoods met kleine
interviews met deelnemers (en lurkers)

5) verzin zelf ook eens wat....

Ik weet het niet hoor, maar zoals het nu gaat vind ik het nauwelijks
leuk meer...

Ik vind tomaten overigens heerlijk....

L.
E. lake@lake.nl