Leon Kuunders on Thu, 4 Oct 2001 19:01:11 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] FastTrack?

Daar ben ik het niet mee eens. In een omgeving waarin voor veel mensen
alles nieuw is worden door diverse technieken ontdekt, beproeft en ingezet.
De verwondering over de (relatieve) eenvoud waarmee al dit alles kan werken
is voor het merendeel van de mensen de primaire reden.

Als muziek met zo'n eenvoud en zonder noemenswaardig kwaliteitsverlies kan
worden gecopieerd, waarom is de prijs van de gemiddelde cd dan zo hoog?
Is het niet bevreemdend dat ogenschijnlijk het aantal weggezette copiëen van
een cd niets te maken heeft met de prijs die men er voor betaald (vergelijk
dit maar eens met het verschil in prijs dat je bij het Kruidvat betaald voor
een klassieke cd met de prijs in een gangbare cd zaak -> reden hiervoor is
evident).

Stelen van de rijken gebeurt nou eenmaal met minder wroeging dan stelen van
de armen...

>  Het is ook geen conflict tussen maatschappijen en consumenten maar veeleer
> tussen makers en gebruikers. De laatste groep heeft geen enkele boodschap
> aan de belangen van de eerste.

Tsja. De individualisering van de maatschappij. Ingeluid in de jaren '80 door
de almaar meer in zichzelf gekeerde politiek (het "na mij de zondvloed"
gevoel in combinatie met een sterke "over mijn rug" en "ik veeg mijn eigen
straat wel schoon" uitstraling) en enthousiast opgevolgd door een maatschappij
die denkt "wat hen niets interesseert hoeft mij al helemaal niets te
interesseren".

> Het is een ontwikkeling die mij ernstig zorgen baart en waar naar mijn
> mening veel te licht over gedacht wordt.
> ... namelijk voor een mentaliteit.

Ik deel je bezorgdheid over de algehele mentaliteit die er heerst. Echter, de
cultuur van egoistisch jatten is gecreeerd door hen die daar initieel zelf het
meeste baat bij hebben gehad. "Branden en blaren zitten" zeg ik maar.

Laten we eerlijk zijn, als organisaties met miljarden en miljarden omzet
anno 2001 niet in staat zijn hun product op een goede manier aan de man te
brengen en zieltogend moeten toezien hoe hun omzetten dalen, dan is de
conclusie gerechtvaardigd dat de wijze van zakendoen die ze er op na houden
niet past in de maatschappij waarop ze hun bestaansrecht baseren.

Voor zulke organisaties valt eenvoudigweg het doek. Dat is waar ze zelf voor
gekozen hebben.

> Het wordt, denk ik, hard tijd dat we internet meer gaan zien als een
> kwetsbaar milieu als we er meer van willen maken dan een verlaten shopping
> mall of een veredeld 27mc systeem.

Ik denk dat het internet als communicatiemiddel niet te stopen valt. In
hoeverre organisaties succcesvol zullen zijn in het gebruiken van het
internet voor commerciele doeleinden is een kwestie van vakmanschap. Niet
van het verkrijgen van een zo groot mogelijke klantendatabase of iets
dergelijks, dat heeft het bubbelbad van dot.commerce reeds bewezen.

Met een warm "breakiebreakie",

-Leon.