Stan van Engelen on Fri, 5 Oct 2001 12:21:04 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] DNW nieuwsbrief, nr 4: Als herboren

== Dit is de onregelmatig verzonden elektronische nieuwsbrief ==
== van de redactie van het VPRO televisieprogramma DNW. ==

==========
deze week veel nieuws van DNW:
- DNW begint aan het nieuwe seizoen
- webspecial "Bodyplaza"
- DNW nu ook herhaald op televisie en te zien op internet
- bijeenkomst over het "maakbare lichaam" in Paradiso, Amsterdam
==========

__________________________
UITZENDING: ALS HERBOREN

Beste nieuwsbrieflezer,

Aanstaande maandagavond begint DNW met een serie van zeven nieuwe
uitzendingen. We openen met "Als Herboren", een uitzending over het
aftasten van de grenzen van ons lichaam.

   "We hebben de ideeën God, natuur of werkelijkheid niet meer
    nodig."
    Michel Houellebecq in 'Elementaire Deeltjes'.

De kolonisatie van het lichaam, het huis van de ziel, is in volle
gang. We hoeven al lang niet meer rijk te zijn voor een kleine
verbouwing.
Het grootste deel van de medicijnen die ontwikkeld worden zijn niet
ter bestrijding van ziekten maar het zijn 'lifestyle drugs' als het
bekende prozac. En als we op natuurlijke wijze geen kinderen kunnen
krijgen, zijn er steeds meer alternatieven.
Het gaat hand in hand: pijn, ongeluk en biologische grenzen worden
steeds minder geaccepteerd. En waarom zouden we ook? Het menselijk
genoom ligt voor ons open. Wij zijn onze genen, dus we kunnen er
mee doen wat we willen. Ziekten, ouderdom, overgang,
taalbeheersing, kaalheid, vetzucht, spierontwikkeling, depressie,
agressie, dierenliefde... Het staat allemaal in ons genenpaspoort.
Dus waarom nog langer genoegen nemen met onvolkomenheden?

In het streven naar individuele vrijheid en individueel welzijn
zijn wij nu op het punt beland waarop iedereen voor zichzelf
beslist wat juist is en wat niet. De "consumens" wil macht over
zijn eigen genen en over de genetische samenstelling van zijn
nageslacht.

Tijdens het maken van deze uitzending  -een lange tocht langs
plastisch chirurgische klinieken, hippe uitgaanscentra,
sportscholen, vruchtbaarheidsklinieken en de biotechnologische
industrie- bekroop mij een steeds ongemakkelijker gevoel. Mijn ogen
dwaalden steeds vaker af naar de vorm van m'n eigen borsten en
buik, kon dat eigenlijk nog wel...? Sex als middel tot
voortplanting, is dat niet een enigszins archaïsche bezigheid...?
Waarom had ik geen stamcellen uit de navelstreng van mijn zoontje
laten invriezen...? En als een dierbare me zou ontvallen zou ik dan
toch niet het liefst willen dat ik diegene letterlijk een tweede
kans zou kunnen geven...?

"Als herboren" is dus de neerslag van een tocht over het marktplein
van de maakbare mens. De mens die zich laat verbouwen, het echtpaar
dat hun kind op genetische eigenschappen uitzoekt, de vader die
zijn overleden zoontje wil laten klonen en de draagmoeders die
graag de eerste menselijke kloon zouden willen dragen. Een tocht
tijdens welke de verbazing steeg en de twijfel toenam.

Veel kijkplezier

Marije  Meerman
regisseur

________________________
WEBSPECIAL: BODYPLAZA

Speciaal voor deze documentaire is op de website van DNW een
'marktplein van de maakbare mens' ingericht: DNW's Bodyplaza. De
start van een nieuw DNW dossier met achtergrondinformatie en een
uitgebreide selectie van interessante plaatsen op het web rondom
het thema 'de maakbare mens'. Vanaf vrijdagmiddag te vinden op:
http://dnw.vpro.nl.

______________
DNW HERHAALD

De vele verzoeken om de DNW uitzendingen te herhalen hebben hun
vruchten afgeworpen. Vanaf dit seizoen worden alle uitzendingen van
DNW herhaald en wel op de donderdagmiddag na de uitzending, steeds
rond de klok van half drie 's middags op Net 3.

Maar u heeft voortaan nog een kans om DNW opnieuw te bekijken, en
wel via onze website. Vanaf dit seizoen wordt elke DNW direct na de
uitzending on-line geplaatst, zodat u ook daar voortaan (delen van)
onze uitzendingen in smal- en in breedband terug kunt zien.

AANSTAANDE ZATERDAG: DEBAT OVER HET LICHAAM

Tenslotte wijzen we u op een debat over het (maakbare) lichaam, op
zaterdag 6 oktober a.s. van 16.00-18.00 in Paradiso, Amsterdam. Het
debat is het vierde van een reeks bijeenkomsten die dit jaar
plaatsvindt onder de noemer 'het moraal van de twintigers' (M20) en
wordt gepresenteerd door Samuël Reiziger. Tijdens de middag zullen
een aantal fragmenten uit de DNW uitzending van aanstaande maandag
vertoond worden.
Reserveren is niet nodig, u kunt vanaf 15.30 uur kaarten a fl.12,50
afhalen aan de kassa van Paradiso. Twintigers krijgen 20% korting.

Meer info bij Paradiso: 020-6264521, of http://www.paradiso.nl

Vriendelijke groet,

Stan van Engelen
Webredacteur DNW