Ron Peperkamp on Sun, 7 Oct 2001 19:44:03 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Voor wie niet slapen kan/wil

> Laat me gokken: omdat oorlog iets anders is dan misdaad?
> Ik meende toch wel enige fundamenten van guerrilla-oorlogvoering in de
> aanvalstactiek te bespeuren. Maar dat kan - en zal - aan mij liggen. Ik
zal
> Carlos Marighela er nog eens op na lezen.

Oorlog als misdaad of misdaad als oorlog - so what?
Punt is dat er een overtreding heeft plaatsgevonden. Een overtreding van -
vul maar in: mensrechten, oorlogsrechten, burgelijke rechten,
soevereiniteitsrechten, etc. Door sommigen worden er zelfs handelsrechten
(!) op de grote hoop gesmeten. Het spijt me zeer, maar ik weiger om mee te
gaan in deze discussies - voor mij zijn ze allemaal onderdeel van de
(blijkbaar zeer geslaagde) pogingen om uit een hopeloze verwarring een 'luid
en duidelijk' antwoord te destilleren. De verbluffend simpele tactiek is dat
je iedereen gewoon zijn eigen rechtvaardiging voor deelname aan de 'coaltie
tegen terrorisme' laat verzinnen: variërend van een slapjes 'je moet toch
wat' tot een kordaat 'we zullen de rotzooi eens even voorgoed van de wereld
vegen'.

Ik zeg alleen maar dat we helemaal niets MOETEN. We kunnen KIEZEN wat we
gaan doen. En de ervaring leert dat militair ingrijpen doorgaans een
bijzonder slechte keuze is - helemaal als je doel is om een bijzonder
hardnekkig fenomeen in één keer de wereld uit te helpen. Juist vanwege onze
slechte ervaringen met militaire oplossingen, hebben wij een aantal
veiligheidskleppen in de Grondwet opgenomen. Ik ben zo vrij om uit het
eerder genoemde artikel van Jan Drentje een passage over oorlogsverklaringen
te citeren:

"De constitutionele regels hiervoor  - een in verenigde vergadering van de
Eerste en Tweede Kamer te nemen besluit - zijn niet voor niets zo strikt.
Democratische besluitvorming over oorlog, waarbij in alle openbaarheid doel
en middelen tegen elkaar moeten worden afgewogen, heeft een heilzame
vertragende uitwerking op de op zichzelf vaak begrijpelijke wens van de
uitvoerende macht in een crisissituatie voortvarend op te treden".

Ik pleit slechts voor deze alleszins redelijke en beproefde procedure. Als
daaruit uiteindelijk de conclusie rolt dat we toch maar het beste de halve
wereld kunnen platgooien, welnu, dan ben ik democraat genoeg om dat verder
zonder mokken te accepteren - daar kan dan ik zogezegd vrede mee te hebben.
Tot die tijd zal ik mij echter met hand en tand verzetten tegen de
geruisloze opschorting van het zo moeizaam verworven democratische proces.

> Ja, want wij, de werledbevolking, meer specifiek die in het Westen - zijn
> uiteindelijk allemaal domme wezens die zich zeer gemakkelijk laten
> manipuleren (daarom heeft democratie ook geen enkele zin). Dat moet wel de
> enige verklaring zijn. En een simpele is het gelukkig want de wereld en
> zeker de politiek is natuurlijk uiterst simpel, die kent geen moeilijke
> beslissingen, geen dillemma's: alleen maar eenvoudige scenario's
uitgevoerd
> door types worden die zo uit een Batman-scenario lijken weggelopen.

Welnu Francisco, ik weet niet hoe het bij jou zit, maar ik maak mij
doorgaans weinig illusies over mijn verstandelijke vermogens. Maar ja, ik
heb dan ook maar net de middelbare school afgemaakt en een vak leren is mij
eigenlijk ook nooit gelukt. Ik moet mij zogezegd middels list en bedrog in
het leven staande zien te houden. Met een beetje goede wil zou je mij dus
een 'ervaringsdeskundige' op het gebied van manipulatie kunnen noemen, en in
die hoedanigheid kan ik je dan ook verzekeren dat het uitermate simpel is om
mij om de tuin te leiden. Voer mij twee drie feiten, mix er paar geruchten
doorheen, gooi er eventueel nog een boek bij en deze jongen is vertrokken -
ogenschijnlijk als een ferme knaap geheel zelfstandig op pad naar een paar
heldere conclusies, maar in werkelijkheid natuurlijk als een klein Duimpje
die langs een uitgestippelde route het bos inwandelt.
Inderdaad - zo dom ben ik. Het is dan ook maar goed dat ik het op deze
wereld niet voor het zeggen heb: in mijn eentje zou ik er meteen één grote
puinhoop van maken. En waarschijnlijk zijn er vele anderen zoals ik:
normale, een beetje sullige, goedbedoelende, maar verder niet bijster slimme
mensen. In ons eentje zijn wij allemaal dikke, vette nullen - maar met
elkáár wil er zo af en toe wel eens een goed idee uitrollen. Zoals
bijvoorbeeld het idee van democratie.

Volgens mij heb jij wel doorgeleerd, want met je opmerking over de
democratie sla je de spijker op z'n kop! Het democratische proces staat hier
inderdaad op het spel. Waarom dacht je anders dat ik mij hier zo zit uit te
sloven? Om jou een beetje te jennen of zo? Kom op zeg - ik heb wel wat
beters te doen...

> Ik heb stante pede mijn tv het raam uitgegooid.
> Wat moet ik nu doen?

Ja hoor es Francisco, dat is nu net de lol van deze plek: jij hoeft alleen
maar iets te verzinnen wat je zelf leuk vindt om te doen. Ik hoorde dat jij
wel aardig met een pen overweg kan - schrijf eens een boze brief naar je
volksvertegenwoordiger of zo. Of misschien ben je toe aan een spannend
voorleesboek voor kleuters -  ik heb begrepen dat schrijvers daar heel veel
in kwijtkunnen. In ieder geval zou ik ironie als stijl laten vallen -
misschien ligt het aan mij hoor, maar de frontale persoonlijke aanval vind
ik toch beter bij je passen.

Ron Peperkamp
ron@peperkamp.nl