Ronald van Raaij on Mon, 8 Oct 2001 01:39:01 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] nooit meer schelden

Nee, nee, je hoeft je niet te verontschuldigen. Ik wilde je expliciet
dwingen een uitspraak doen, dus ik heb het over mezelf afgeroepen. Aan de
andere kant is het is wel een 'deus ex machina' antwoord ;-)

Waar ik naartoe wilde, en wat je heel duidelijk maakt, is dat je niet bereid
bent voor jou moreel onoplosbare beslissingen te nemen. Dat is uit het
oogpunt van de realiteit een onhoudbaar standpunt als je enerzijds kritiek
hebt op het functioneren van de politiek, en anderzijds, als je voor een
kwestie gesteld wordt waar je moreel niet mee uit de voeten kunt niet thuis
geeft. Wij hebben politici aangesteld om voor ons die keuzes te maken. Nu is
het volkomen terecht om daar kritiek op te hebben, maar is het voor de
validiteit van die kritiek noodzakelijk dat er een in de werkelijke wereld
toepasbaar (valide) alternatief uit rolt. Jouw filosofie komt wat mij
betreft dan neer op luie stoel filosofie. Dat betekent niet dat je niet het
recht hebt om te zeggen wat je wil, maar wel dat het de validiteit van je
kritiek zoals ik het zie tot 0 reduceert.

Groet
Ronald