Pieter on Tue, 9 Oct 2001 23:32:02 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] re: e.e.a. (KKK, oorlogseconomie, Al-Jazeera)

"I fear that you will not reach Mecca, O nomad! for the road which you are
following leads to Turkestan" -- Sjeik Dinges, een of andere soefi, ik ben
de bron even kwijt --> Idries Shah, *The Sufis*

Ik snap het helemaal niet meer.

Re: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan
From: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>
Date: Tue, 9 Oct 2001 11:43:23 +0200

(Interessant artikel trouwens, en ja zeker denk ik dat de islamitische
wereld de hand in eigen boezem alsmede de kop uit het zand mag steken &
met name hoognodig zou kunnen laten zien dat ze een nog wel wat
veelzijdiger en tolerantere geschiedenis en cultuur te bieden heeft dan
ons nu in oost en west wordt voorgeschoteld. Daar wordt meen ik bijv. bij
Al-Jazeera aan gewerkt, waarover verderop meer)

>Mag de Noordelijke Alliantie gesteund worden in haar streven de Taliban
>omver te werpen?

>Ik vind dat geen moeilijke vraag.

>Jij?

Een lid van RAWA (Revolutionary Association of Women in Afghanistan),
geïnterviewd door Janelle Brown voor Salon.com, vindt dat ook geen
moeilijke vraag. Lees het op

http://www.salon.com/mwt/feature/2001/10/02/fatima/print.html

>quote uit artikel<

Q: Do you support the Northern Alliance?

A: We condemn the cooperation of the United States with the Northern
Alliance. This is another nightmare for our people -- the Northern
Alliance are the second Taliban.

The Northern Alliance are hypocrites: They say they are for democracy and
human rights, but we can't forget the black experience we had with them.
Seventy-year-old grandmothers were raped during their rule, thousands of
girls were raped, thousands were killed and tortured. They are the first
government that started this tragedy in Afghanistan.

Q: What government do you support, then?

A: We are ready to support the former king. It doesn't mean that the king
is a very ideal person for us. But in comparison to the fundamentalist
parties, we prefer him. The only condition we have for the king is that he
must not cooperate with the Northern Alliance

>einde quote artikel<

Re: [Nettime-nl] Oorlogseconomie
From: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>
Date: Tue, 9 Oct 2001 12:01:23 +0200

>Excuus, volgens mij is nettime geen mailing-list ter bestrijding van het
>kapitalisme, noch een platform om het te bedisussieren. Dus ik zou graag
>zien dat die exegese elders wordt uitgevoerd.

Hm kan dat niet duidelijker in een disclaimertje worden gemeld dan, en
waarom worden dan allerlei verwante discussies hier wel door diverse
betrokkenen gevoerd?

I.i.g. werd gisteren nog gemeld dat Bush meer bemoeienis wil met de
Amerikaanse economie, grotere vrijheid in de economische betrekkingen met
buitenlanden e.d. (zijn nieuwe "fast-track programma", excuus als ik het
even knullig samenvat maar d'r is nogal veel nieuws te volgen momenteel,
het klonk in elk geval niet fris. Zie bijv. ook
http://news.ft.com/ft/gx.cgi/ftc?pagename=View&c=Article&cid=FT3Y7AR9GSC&l
ive=true&tagid=IXLC078IH7C&Collid=Any
zo even in de gauwigheid.) Want die VS economie... die wil nie zo best,
heel "plotseling".

Re: [Nettime-nl] media in oorlogstijd
From: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>
Date: Tue, 9 Oct 2001 15:15:06 +0200

>Dank je wel. Maar je zou inmiddels kunnen weten dat Kees consequent hele
>en halve onwaarheden rondstrooit, zeker als het de media betreft. Ook in
>dit geval dus. Kijk maar.

Ik snap niet waarom Kees het nu weer moet ontgelden, dit is al in veel
reguliere kanalen aan de orde geweest. Ergens afgelopen dagen was op de
BRT nog een boeiende en lange documentaire te zien over Al-Jazeera, waarin
hetzelfde probleem aan de orde kwam. Deze werd trouwens al voor de 2e keer
uitgezonden, dus wellicht circuleert-ie nog een tijdje door. Om nog eens
uit het vaatje meten-met-twee-maten te tappen, kennelijk is Amerika & het
Westen in zijn kielzog met al onze ophef over democratische verworvenheden
wel voor hoor en wederverhoor, maar sommige varkens verdienen toch meer
wederverhoor dan anderen. Een geestige scène uit genoemde documentaire
betrof een debat tussen een liberale Tunesische als ik me goed herinner
intellectueel en een geflipte fundamentalistische sjeik, geheel in stijl à
la Larry King en met veel geschreeuw (of was het toch à la nettime?). (Om
precies te zijn citeerden de makers het CNN-programma Crossfire als grote
voorbeeld.) Uitgangspunt van het op mij nogal democratisch/Westers
overkomende station (in Qatar nota bene of all places, u weet wel waar de
volgende grote internationale top is gepland aangezien je daar niet eens
vóór de regering mag demonstreren) is naar zij zeiden het aan bod laten
komen van zoveel mogelijk verschillende opinies, in de hoop op de lange
duur wat genuanceerdere discussies tussen wat beschaafdere sprekers aan
bod te laten komen. Zeg maar zo'n beetje zoals CNN is begonnen. Dit wordt
ze door diverse vervelende bewindjes in de regio al niet in dank afgenomen
(ik zag onder andere een Iraanse en een Qataarse politica aan het woord
komen.) Maar nu ze met de primeur van het interview met Bin laden kwamen,
zijn ze volgens Amerika ook nog eens partijdig. Ja dag, dan moet je
inderdaad maar eens naar de berichtgeving op CNN kijken. Waar trouwens
gretig hetzelfde interview tot in den treure werd herhaald, compleet met
de meest onverstaanbare nasynchronisatie van een of andere oningeburgerde
joker die je je maar kan wensen. Ook met die eindeloos herhaalde en
zorgvuldig weergegeven introductie van het "De enige God is Allah en
Mohammed is zijn profeet", alsof het hier om een of andere bezwering van
een godsdienstwaanzinnige gaat. Terwijl het in de Arabische wereld
natuurlijk heel gewoon is om een officiëlere uitlating hierdoor vooraf te
laten gaan, zoiets als "Goedenavond beste kijkers" (of voor mijn part God
Bless Americaaaaaaaaaa.....). Let wel, voor we hierover nu gaan ruzieën:
ik vind dat in zoverre een slechte vertaling/weergave, dat dat in de
Arabische wereld een heel andere strekking en betekenis heeft dan voor het
ongeïnstrueerde Westerse oor. Hetzelfde geldt voor het Insh'Allah of hoe
spellen wij dat, wat indien zo God het wil voortdurend vertaald zoals zo
God het wil op sommige zenders een zo God het wil wat merkwaardige indruk
maakt.

.... Hmm blijkt ongeacht mijn aanhef toch weer dat ik vooral Francisco
niet begrijp ;)
Nou ja, een goed gesprek is graag gedaan moet je maar denken, helemaal
sinds ik in het licht van de laatste ontwikkelingen weer helemaal te
pacifistisch ben gestemd weet je wel.

& Over nieuwe media ging het ook al niet. Het spijt mij. Een klein beetje.

Pieter