Francisco van Jole on Thu, 11 Oct 2001 10:09:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan

----- Original Message -----
From: "felipe rodriquez" <felipe@xs4all.nl>
To: "Francisco van Jole" <fvjole@xs4all.nl>; <nettime-nl@nettime.org>
Sent: Thursday, October 11, 2001 4:24 AM
Subject: RE: [Nettime-nl] Fighting Islam's Ku Klux Klan

> Francisco,

> De Verenigde Staten vinden dat blijkbaar wel een moeilijke vraag. Vandaag
> werd door journalist Richard Sale, de UPI terrorist correspondent,
> gerapporteerd dat de Verenigde Staten zich bewust hebben onthouden van het
> bombarderen en vernietigen van tanks en artillerie van de Taliban. De
reden
> dat de VS terughoudend zouden zijn, is dat men niet wil dat de noordelijke
> alliantie de macht in Afghanistan overneemt.

Sorry, de vraag was niet 'moet de Alliantie gesteund worden' maar '*mag* de
Alliantie gesteund worden'? Ik bedoel daarmee te zeggen: die oorlog is al
twintig jaar aan de gang, de Taliban wil van geen wijken weten en is een
dictatoriaal regime, vrede is uitgesloten. Mag je dan een nederlaag
bevorderen in de hoop dat daar verandering komt of is het beter als die
strijd nog decennia voort duurt?

Het omverwerpen van een regime is iets anders dan de plaats er van innemen.
Ik kan me zo voorstellen dat de VS wil dat er een regering onder VN-toezicht
komt. Overigens zal je daar niets kunnen beginnen zonder 'foute' mensen
heeft het opruimen van dictatoriale regimes de afgelopen decennia geleerd.
Dus er moeten altijd vervelende en 'verkeerde' keuzes gemaakt worden.

Hoe erg - een deel van - de Alliantie is las ik bij rawa.org. Ik vond het
daarom eerlijk gezegd nogal opmerkelijk dat de protestbeweging
wereldcrisis.nl op haar site nieuws van de propagandasite van de Alliantie
automatisch en zonder enig commentaar invoegt (via afgha.com linksonder op
de pagina) .

Rawa zelf wil overigens geen oorlog maar een interventie door een
internationale krijgsmacht. Ik begrijp allebei de wensen maar heb het idee
dat ze nogal lastig te combineren zijn.

vr gr

FvJ