Richard Reekers on Tue, 8 Jan 2002 00:28:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] VP, V2, P2P, RMA, N5M, ECB...

Beste Erik van Heeswijk en andere Nettimers,

Aanhalen ga ik het allemaal niet, maar dit wordt vooral een reactie op jou Eriko. Maar laat ik beginnen te melden verheugd te zijn dat mensen van 1 van de 2 bedoelde wereldjes zelf hebben gereageerd; e-cultuur.

De andere scene, ook deels besloten in het door jou gelanceerde "gerenommeerde instituten", laten het vooralsnog afweten; de intermediairen tussen de ontwikkelingen en de overheidsdiensten. Maar goed, infodrome, kennisland kunnen altijd nog reageren.

Hoedanoook, ik heb zo'n 1,5 jaar vlak in de buurt van zukke subsidieprocessen vertoefd en gewerkt. (Dit laatste aan m'n eigen projecten welteverstaan).

www.ict.rotterdam.nl  -- voor wie het interesseert.

En ja Erik, je hebt helemaal gelijk. En ik ben blij dat Marleen en Luiting hebben gereageerd, en dat jij daar weer wat op te zgegen had, maar... .

De subsidiekrijgers vertalen weinig tot niets naar het grutte publiek en de main stream-ontwikkelingen, en de subsidiegevers verlangen dat vooralsnog  niet.

Een aantal redenen, in elkaar hakend:

Onervarenheid met de scčne(s); hoe banaal ook: druk-druk-druk vanuit beide partijen; de projectmatige opzet met een voor beide partijen begin en een eind; en een nog niet-aanwezige 'wil tot wederzijdse educatie./voorlichting'. Zoiets van: "Dit is waarom het zo belangrijk is". Dit vanuit vanuit de scene, maar ook vanuit de overheid
die NU, as we speak, grenzenstellende kaders schetst, moet schetsen, waarbinnen de/een e-samenleving vorm en inhoud krijgt.

En toch denk ik dat het allemaal wel goed komt, want-het-is-allemaal-een-kwestie-van-prioriteiten. Zo even uit mijn pols; de digitalisering van de samenleving krijgt zo'n 300 miljoen per jaar overheidssteun, waarvan 2/3e deel van het Rijk komt, en de rest van vooral de locale spelers. Zet dit nou eens af tegen de 3.000 miljoen voor
het asielzoekersbeleid en de, weetikveel, 80.000 miljoen voor defensie.

Het fu*kin' mooie van onze sector is dat eenieder nu bestaansrecht heeft. Dat zij [de gerenommeerde instellingen] het hebben -- OMDAT ze met succes allerlei potjes weten aan te spreken -- wil niet zeggen dat een ondernemersinitiatief met een subsidieverzoek geen aanspraak zou kunnen maken. Je moet het alleen willen. Niet zozeer dat
geld, maar meer de wil tot samenwerking, open source, het kennisdelen om vervolgens de overheid  te adviseren. Werkelijjk alles is mogelijk met de technologieen waar wij mee werken. En ik kan je verzekeren dat "de overheid", in mijn beleving, zit te schreeuwen om professionele sparringpartners; die of niet alleen op het geld uit
zijn  of  alleen maar zitten te freaken.

:-)

Nogmaals, het is allemaal een kwestie van verhouding. Heb je al eens een meeting gehad met Bevelander trouwens? Ik bedoel maar, de dds is aan z'n neus voorbijgegaan, maar als hij en zijn vader/familie het werkelijk goed voor hebben met de sector, dan moeten we, zeker met wat NETTIMERS erbij, wat kunnen laten zien.

In elk geval heeft de door jou gestarte discussie wat losgemaakt. Ik kan je vertellen dat over 10, 15 jaar bijna 16 miljoen mensen in Nederland BREEDBANDIG online zijn geholpen door "de overheid".
http://www.automatiseringsgids.nl/news/default.asp?nwsId=15296

D'r komt zoveel werk aan, oh jongens...  En wij gaan het allemaal meemaken.

Maar goed, je blijft gelijk hebben. Meer verantwoorden, meer wederzijds bevruchten en meer opinieleiders en communties aanspreken. Ook jij Erik, bent zo'n communityleader met je focus-in.nl

Groet all,

Richard Reekers

* freelance ontwikkelaar e-cultuur Rotterdam
* dito een der eerste gemeentelijk-zinvolle fan van http://www.off-corso.nl