Menno Grootveld on Mon, 4 Feb 2002 22:52:01 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Mislukt alternatief tv-project

Beste Mauzz,

In je reactie op de kritiek van Alex op de live-uitzending op SALTO van het
afgelopen weekeinde kom ik een aantal bekende en zo langzamerhand lichtelijk
verontrustende misverstanden tegen.
In de eerste plaats doe je het voorkomen alsof het feit dat er VIJFTIEN uur
live is uitgezonden een unieke prestatie is en dat de uitzending eigenlijk
alleen al daarom geslaagd mag heten. Los van het feit dat er ook in het
verleden al hele lange live-uitzendingen op SALTO te zien zijn geweest,
lijkt het me niet verstandig kwantiteit met kwaliteit te verwarren. 'In de
beperking toont zich de meester' is niet zomaar een loze kreet.
In de tweede plaats leg je wel erg veel nadruk op de techniek. Het kan best
zijn dat dit een historische uitzending was omdat de 'vrije media' voor het
eerst gebruik konden maken van een satellietverbinding, maar wie kan dat nou
wat schelen buiten het kringetje van de makers zelf? De vraag moet toch zijn
of de uitzending inhoudelijk interessant was? Pas als dat zo geweest blijkt
te zijn, mag je je wat mij betreft uitvoerig op de borst kloppen voor
eventuele technische hoogstandjes.
In de derde plaats beroep je je op het feit dat deze uitzending een
experimenteel karakter had. Maar ook daar heeft het televisiekijkende
publiek op zichzelf natuurlijk geen boodschap aan. Begrijp me goed: ik zeg
niet dat experimenteren niet mag (integendeel, graag zelfs!), maar doe het
dan wel een andere keer, in een andere context, en niet bij een uitzending
als deze, waarbij je vantevoren weet dat jij waarschijnlijk de enige bent
die in het hele Nederlandse televisiecircus rondom Het Huwelijk een kritisch
geluid kunt laten horen.
In de vierde plaats vind ik het wel bijzonder lullig om de 'activisten' die
niet de moeite wilden nemen om naar de studio te komen de schuld te geven
van het gebrek aan 'tegengeluiden' in de uitzending. Het is toch wel zo'n
beetje de eerste verantwoordelijkheid van een zichzelf respecterend
journalist, alternatief of niet, om ervoor te zorgen dat hij of zij voor
zo'n programma de juiste personen uitnodigt.
Nogmaals: dit zijn wat mij betreft inmiddels klassieke misverstanden bij
makers van programma's voor SALTO's open televisiekanalen. Het is jammer dat
het blijkbaar zoveel moeite kost om het besef te doen doordringen dat het
geen kwaad kan rekening te houden met het gegeven dat televisie in principe
een medium is dat zich richt op een breed publiek. Uitzendingen zoals deze
schieten hun doel voorbij en zorgen er hooguit voor dat de gemiddelde
televisiekijker volhardt in zijn of haar vooroordelen ten aanzien van
alternatieve en/of godbeterhet 'experimentele' programma's.

Met vriendelijke groet,

Menno Grootveld