Károly Tóth on Tue, 5 Mar 2002 15:32:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] internetkunst ethnische minderheden Nederland

Internetkunst, Ethnisch, Minderheid, Nederland.

Een interpretatie van de mail van Akkermei Peper:

<ORIGINEEL>
Ik ben op zoek naar internetkunst die specifiek gemaakt is door
allochtonen
in Nederland. Wie kan mij verder helpen met kunstenaars, sites of andere
tips?
</ORIGINEEL>

<BETEKENIS>
Ik ben op zoek naar makers van goedkoope kunstwerken op internet die als
propaganda materiaal bruikbaar zijn voor politieke doeleinden.
Tenminste een van de ouders van de maker moet moslim, zwart/getint, hindoe
of animist e.d. zijn. Armoede is geen naadeel.
</BETEKENIS>

Drie van de vier woorden in de titel van de mail (internetkunst, ethnisch,
minderheid) vind ik op zn' minst bedenkelijk.

1. INTERNETKUNST (zie nog: oliewerfkunst, steenkunst, grafiet op
papierkunst, woordkunst, computerkunst, broodbakker,
waterleidingsreparateur, oorolie)
De term "internetkunst", naar mijn ervaring, wordt gebruikt door mensen die
zelf geen gebruik maken van zgn. nieuwe media als een autonoom middel om
kunst te produceren en tonen.
Het woord "internetkunst" of de variant "computerkunst" wordt vaak als code
gebruikt om die af te scheiden van de sociaal meer geaccepteerde beeldende
kunst, oftewel schone kunsten.
De term wordt meestal discriminantiev gebruikt. Een andere betekenis van:
"niet verkoopbaar".

2. ETHNISCH (zie nog: gifpijl, primitief, folkloor, ethnologie, opgezet dier
of mensenhoofd, bloedwraak, naakt, antropologie, friesland, de bocht van
guinea, E-zuivering, banane)

3. MINDERHEID (zie nog: onmacht)

4. NEDERLAND (zie nog: nationale staaten)
Een denkbeeldige doorgetrokken lijn op een landkaart op papier. Het is een
abstrakt, puur politieke term.

5. ALLOCHTOON (zie punt 2.en 3. en 5. en 1.)

de groeten:

_____________________________
Károly Tóth
karoly.toth@xs4all.nl
www.xs4all.nl/~are

> Een duidelijke definitie is beslist noodzakelijk ;-)
>
> Zijn Belgen, Amerikanen, Denen etc allochtonen?
> Vlg van Dale o.m.: Allochtoon, "uit ander land afkomstig"
>
> grt M

> hoe specifiek? ....
> ben je zooloog of zo?
>
> hier, een paar tip (specifiek):