Menno Grootveld on Sun, 7 Apr 2002 11:28:02 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] DMSAInfofilter: blij met een dode mus

Gisteravond had het journaal een item over het zogeheten DMSAInfofilter, een
oplossing die de direct marketing-sector heeft bedacht voor mensen die geen
ongevraagde reclame-uitingen in hun brievenbus (zowel de gewone als de
elektronische) willen. "Met één druk op de knop bent u voortaan van alle
ongewenste reclame af", aldus de nieuwslezeres. Nou, valt dat even tegen.
Nog tijdens de journaaluitzending probeerde ik op de site van DMSAInfofilter
(www.dmsainfofilter.nl) te komen, maar die was onbereikbaar. Welwillend
bedacht ik dat dat wel zou komen doordat er meer mensen door die
journaaluitzending op het idee waren gebracht om onmiddellijk actie te
ondernemen. Toen ik het vanochtend echter weer probeerde, kwam ik wel op de
site, maar bleek die zo zenuwslopend traag dat iedere lust me werd benomen
om door te gaan. Bovendien zag ik dat je je helemaal niet in één keer voor
alle ongewenste reclame kunt afmelden, maar dat er voor alle
distributievormen (post, telefoon, SMS, e-mail, etc) aparte knoppen zijn en
dat je iedere keer opnieuw een heel formulier moet invullen.
Het zou fijn zijn als zo'n journaalmedewerker eerst even de feiten zou
checken voordat zo'n PR-mededeling van de branche-organisatie de wereld in
wordt gestuurd. Nu komt het geheel op me over als een buitengewoon brutaal
staaltje volksverlakkerij.

Menno Grootveld