ReindeR Rustema on Mon, 22 Apr 2002 10:26:01 +0200 (CEST)

RE: [Nettime-nl] NIOD & inquisitiedemocratie

At 1:15 AM +0200 4/20/02, Ron Peperkamp wrote:
>Lijkt mij een bijzonder interessant onderwerp voor de hierbij maar meteen in
>het leven te roepen Nettime-ideeënbus! (unofficial)
>Eerste ideetje: een JournaalWatchers website.

Dat idee is al voorbij gekomen op Usenet. De nieuwsgroep
nl.media.manipulatie werd voorgesteld, met ongeveer het charter dat
je voorstelt. Ik heb tegen gestemd omdat ik de naam niet zo mooi
vond, te samenzweringstheorie-achtig. Een dergelijke nieuwsgroep voor
media-kritiek zal er nog wel eens komen. De nieuwsgroep
nl.actualiteiten zal het onvermijdelijk in zich hebben, maar:

>Iedere dag na het journaal
>meteen een kwalitatieve doorlichting van het door zijn NOS-journaal
>gebrachte nieuws (4 miljoen kijkers).

zoiets kan allang in nl.media.tv. Het probleem is alleen dat het
publiek dat nu in die nieuwsgroep rondhangt er niet zo'n interesse in
heeft. Als je we afspreken om naar die nieuwsgroep te gaan hiervoor
is het mogelijk. Je begint gewoon een draad met dat onderwerp. Als je
maar met genoeg mensen bent kan je de cultuur in een nieuwsgroep ook
veranderen.

>Een tijd geleden klaagde Haasbroek
>zelf dat er nog nooit een intelligent stuk over zijn Journaal is
>verschenen - misschien moet hij die dan maar eens krijgen. Vanzelfsprekend
>te vervolgen met NOVAWatchers.nl, VolkskrantWatchers.nl, etc.

De nieuwsgroep nl.media.kranten is heel erg rustig. Daar kan je zo
beginnen. Het is alleen zo vermoeiend om te doen. Getrainde,
fanatieke mediagebruikers hebben er denk ik ook niet de tijd voor om
zo intenstief met hun krant of journaal bezig te zijn. Ze besluiten
voor zichzelf wel wat hun interpretatie is, als je dat constructief
en consequent wil meedelen aan anderen wens je daar vroeg of laat
voor betaald te worden. Het is arbeidsintensief. Je kunt je kritiek
beter nog gewoon opsturen naar de krant, dan publiceren ze het nog
ook.

Laatst toen ik de Bushuis bibliotheek uitkwam werd mij een blaadje
aangeboden dat iets dergelijks beoogde. Als ik een exemplaar zou
kopen dan zou er meer kans zijn op een volgend nummer. Dus ik heb het
gelijk gekocht natuurlijk. De inhoud viel tegen. Volgens mij doen de
media het zo slecht nog niet. Het grootste probleem is vooral dat men
zich niet zo kan opwinden over feitelijke onjuistheden. Het is ook
moeilijk als je niet een van de betrokkenen en op zo'n manier beter
weet. Als je feitelijke onjuistheden in een krant leest dan kan je
dat meestal wel gecorrigeerd krijgen door een reactie te sturen.

Misschien zouden televisieprogramma's er ook minstens eens een
teletekst pagina voor in moeten ruimen.

--
ReindeR