yoyo enzo on Tue, 14 May 2002 12:26:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] het buitenlands begrip van fortuyn

beste paul,

ik wil hier even een onderscheid
maken tussen:
a) dat het verschijnsel fortuyn maar moeilijk
wordt begrepen in het buitenland
b) de vraag tot in hoeverre fortuyn nu kan worden
bestempeld als extreem rechts

dat het voor de media uit andere landen moeilijk is
de situatie alhier helemaal te volgen, is voor mij dus
iets wezenlijk anders dan te zeggen dat ze fortuyn
onterecht in de extreemrechtse hoek hebben geplaatst

wellicht dat dit voor andere nettime-abo's wel samenvalt,
maar voor mij dus niet!

yoyo

--- paulv <paulv@bikkel.org> wrote:
>yoyo enzo skrew:

(...)>> Itīs true that Le Pen didnīt like Fortuyn, but then Mussolini didnīt like Hitler. And one clue as to whether Fortuynīs appeal revolved around racism was the chant of crowds of his supporters after his death – "Pim was our Hitler." Now why would they have yelled that? Was it a) because they were attracted to his racism which, they felt, was as strident as that of Hitler. Or b) because they have been misinformed and believe Hitler to have been a gay sociologist?

> [...]
>persoonlijk, en gericht op een hele bevolkingsgroup. Dat PF ook populistisch was doet niks af aan het feit dat ie wel
>degelijk rasistisch was.
>
>Of is kritiek op 'onze Pimmetje' tegenwoordig niet meer done, nu hij de status van politieke martelaar heeft gekregen
>dankzij zijn 'offer' voor de democratie?
>
>=paulv
>
>--
> If you ever reach total enlightenment while drinking beer, I bet you
> could shoot beer out of you nose.
>* Meer info, archief & anderstalige edities:

****HYPOCRISY IS THE GREATEST LUXURY****
    Spoil yourself at
    The Hypocrisy Entertainment Network
    http://www.hypocrisy.org