Guusbert van der Tak on Sun, 19 May 2002 12:11:02 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Re: De democratie in Wording

> [...]
>C!da zo groot moest worden ? Wat valt er nog te evalueren met zijn
>repressieve beleid...bezuinigen onder het mom van naastenliefde en respect,
>'helderheid' omwille van het christenbelang, verplichte  gezonde
>zondagsrust
>en wat al niet meer? Waar Fortuyn het lege links/rechts-gescherm op een
>interessante manier doorbrak, gaan we nu weer terug naar een tijd waarin de
>C van CDA regeert. Ik betwijfel dus ten zeerste het vermogen van het Cda
>zich: "Aanpassen aan de nieuwe tijd, aan nieuwe

"Interessant? Heet dit niet gewoon populisme?

>Over Balkenende ben ik het eens, al heb ik toch liever het CDA als grootste
>partij dan LPF."

Dit is een heel belangerijk punt, dat alleen wijlen Pim duidelijk aanhing:
"Krachtig sturen via politieke instituties is onmogelijk of betekenisloos
geworden. Regeren moet een kwestie van vorm en stijl zijn. Pim Fortuyn heeft
dat goed begrepen. Politieke ambities van ideologische aard zijn uit de
tijd. Het proces wordt belangrijker dan de inhoud."
<http://www.infodrome.nl/lopende_zaken/crashmulfris.html>

De andere partijen hebben dat nu ook wel een beetje overgenomen, maar zijn
voorzichzelf geen andere rol dan voorheen weggelegd, en blijven een
gecentraliseerde overheidsrol voorstaan. Er wordt met name voor sturing
gekozen i.p.v empowerment. En ik denk dat het Cda ook heel goed is in het
niet zien van*/ voorbij gaan aan die nieuwe ontwikkeling, in de eerste
plaats om het z.g. christenbelang en in de tweede plaats om de zwakke
oppositie die ze jaren lang gevoerd hebben. (Vergeet niet hoe ze de
Hoopscheffer gedumpt hebben na de vele interne problemen en oneenigheden en
daarvoor in de plaats Balkenellende hebben gezet, vlak voor de
verkiezingstijd aanbrak)

* Het was ook erg jammer dat eigenlijk alle gevestigde partijen zich
gedurenede de campagnes zo geprofileerd hebben. Zo heb ik me bijvoorbeeld
verbaasd over ze veel mediatijd opvulden met een hoop (belasting)technisch
gezever, i.p.v discussieren over de wezenlijke verschillen die zich voordoen
als je een regeeraccoord in enkele zinnen zou moeten samenvatten. De
overheid moet niet langer intensief willen bemiddelen van begin tot
(doel)einde maar meer procesmatig intervenieren.

regards,

Felicia