Kees on Mon, 24 Jun 2002 17:35:01 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Filmpremière: 'Y Tu Mama Tambien'

Beste lezers,

Paradiso en Paradiso Entertainment presenteren de speciale voorpremière van:

‘Y TU MAMA TAMBIEN’ – Alfonso Cuarón (MEX, 2001, 105 min.)

Er ontwikkelt zich een interessante filmcultuur in het Latijns Amerikaanse continent.
Voorbeelden zijn: ‘Amoros Perros’ 2000 en ‘Japón’ 2002 uit Mexico, ‘25 Watts’ 2001 uit
Uruguay, ‘La Ciénaga’ en ‘Sabado’ 2001 uit Argentinië. Walter Salles spreekt zelfs van new
wave uit Brazilië met o.a. films als ‘City of God’ 2002, en ‘Madam Sata’ 2002 die binnenkort te
zien zullen zijn.

‘Y Tu Mama Tambien’ 2001 van Alfonso Cuarón is ook zo’n interessante film, opnieuw uit
Mexico. De film is gemaakt aan de hand van een zeer gewaagd script, geschreven door de broer
van de regisseur; Carlos Cuarón. Het werd een vrij impulsieve erotische roadmovie, maar in
tegenstelling tot de meeste films met veel sex, wordt in ‘Y Tu Mama Tambien’ de sex gebruikt
om intieme geheimen te onthullen. Het is een film over jonge mannen die opgroeien door uit
elkaar te groeien. De film lijkt zelden gebonden aan een set. Zo nu en dan volgt de camera de
beweging van een toevallige voorbijkomer, precies lang genoeg dat men de vrijheid proeft van het
leven dat verborgen blijft buiten het kader.

Het acteren wordt voornamelijk op gevoel gedaan. Bij meerdere scènes vertelt de lichaamstaal
zoveel dat een dialoog soms overbodig lijkt. Het valt op dat de acteurs genieten van het spel
zonder onbedachtzaam te worden of het gevoel uit het oog te verliezen, en ik moet toegeven, dat
werkt enorm aanstekelijk.

Plaats: 	Paradiso