Kees Brienen on Tue, 24 Sep 2002 08:27:02 +0200 (CEST)

Re: [Nettime-nl] Cultuurbarbaren van Rotterdam

> Mijns inziens worden met deze maatregelen alles wat iets tot kunst maakt of
> kan maken (even kwaliteit daargelaten), het onderzoek, het experiment,
> creativiteit en vindingrijkheid, het unieke, het nieuwe, etcetera, volkomen
> de kop ingedrukt. Eindelijk komt het er dan toch van: ophouden met dat
> gelummel en extentrieke gedoe, en gewoon gaan maken wat het publiek wil.

Zo Anneke,

In Rotterdam zit de stress er nu ook goed in. Na vier jaar uitstel eigenlijk, want ook onze (nu dierbare) Rick van de Ploeg, die vroeger toen alles nog beter was, als econoom 4 jaar lang de functie van Kees van Leeuwen mocht invullen, maakte toen toch ook al duidelijk dat de luxe positie waarin de NL-kunstenaar zich bevindt, langzaam maar zeker tegen de wachtlijsten in het ziekenhuis moet worden weggestreept. Ik kan het me ook heel goed voorstellen als je met je zieke moeder in het ziekenhuis wachtend in de rij naar een verschrikkelijk kunstwerk van enkele miljoenen zit te kijken...

Ook kan ik begrijpen dat er in een tijd van veel onzekerheden even zoveel legitieme argumenten zijn te bedenken hoe de kunst als overbodig kan worden beschouwd.

Trek het je niet aan, of ga wat anders doen; zorg in ieder geval dat je op een andere manier kan rondkomen is mijn advies. Beter dan welke andere beroepsgroep zal het de kunstenaar lukken om de noodzakelijkheid van zijn werk vorm te geven. Misschien lukt het die kunstenaar zelfs wel beter wanneer hij of zij zich terugvindt in een minder luxe omstandigheid. Goeie kunstenaars zijn gek genoeg...

Ik zie helemaal niets in het nieuwe (wat mij betreft: ‘lekker’ rechtse) kabinet; de maatschappij lijkt minder leuk te worden. Ik maak me zorgen over de ingeslagen koers die mij veel te veel aan de VS doet denken, alsof dat het enige voorbeeld is. Subsidie heb ik altijd gezien als een noodzakelijk iets! Toch stoor ik me enorm aan de mate waarin kunstenaars zich zo afhankelijk van die subsidieregeling opstellen. En tegelijkertijd alle criteria bestrijden. Ik ben meer dan ooit geprikkeld om van een deugd een noodzaak te maken. Kunstenaars die vertrouwen op hun intuďtie zouden het tijdsbeeld kunnen vertalen… Met het gevoel voor avontuur, de ervaring, de visie, de fantasie, de ambitie, de passie en dat soort dingen, die de kunstenaar in zich heeft, zou het zelfs moeten lukken om van de mogelijke teleurstelling iets verschrikkelijk goeds maken.…

Het is een mooi beroep dacht ik, maar is het kunstenaarschap wel echt een beroep...?

Tra;l al la la aldflasdjkf a=[-> Kees Brienen

______________________________________________________ * Verspreid via nettime-nl. Commercieel gebruik niet * toegestaan zonder toestemming. is een * open en ongemodereerde mailinglist over net-kritiek. * Meer info, archief & anderstalige edities: * http://www.nettime.org/. * Contact: Menno Grootveld (grootveld@nrc.nl).