Stan van Engelen on Thu, 26 Sep 2002 17:10:02 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Tegenlicht nieuwsbrief 05: Berlusconi

 ======= VPRO TEGENLICHT NIEUWSBRIEF ======
Deze week:
+ Una Storia Italiana: uitzending en debat

=== DEBAT: BERLUSCONI'S ITALIË ===

Verleden week nodigden we u in onze nieuwsbrief uit voor het debat dat we
aanstaande zondag organiseren rondom de uitzending 'Una Storia Italiana' in
De Balie, Amsterdam. Er zijn nog kaarten beschikbaar, dus indien u
zondagavond vanaf 20.15 uur bij dat debat aanwezig wilt zijn, stuur dan een
reply op deze nieuwsbrief.

> Meer informatie over het debat: http://info.vpro.nl/8400511

=== UNA STORIA ITALIANA ===

Aanstaande zondag in Tegenlicht de uitzending 'Una Storia Italiana'. Maker
Anna Buchetti schetst daarin vanuit een persoonlijk perspectief een beeld
van het door Berlusconi bestuurde Italië. Hieronder leidt ze de uitzending
in.

Als je in het buitenland woont kijk je met andere ogen naar je eigen land.
En als je dan een paar keer per jaar terug gaat, valt pas goed op wat er is
veranderd sinds de laatste keer dat je de grens passeerde.  Ik heb de
afgelopen 5 jaar gezien hoe de tv-cultuur van Silvio Berlusconi de
mentaliteit van een groot deel van de Italianen beïnvloedt. Mensen worden
oppervlakkiger, passiever, cynischer en meer individualistisch. Maar vooral
sinds Berlusconi minister-president is lijkt het probleem verergerd. Als ik
nu in Italië ben zie ik niet alleen hoe de Italianen zich verder overgeven
aan de tv-cultuur, maar zie ik ook hoe de regering Berlusconi de democratie
in mijn geboorteland van alle kanten onder vuur neemt.

De ene keer zijn het intimiderende uitspraken over rechters of journalisten
die de regering onwelgevallig zijn, de andere keer is het een nieuw beleid
binnen de publieke omroep RAI waar hij een nieuw bestuur installeerde. Of
het is de stroom nieuwe wetten die de democratie doet wankelen. Veel
Italianen, zeker de jongere generatie, zien niet wat er gebeurt. Zij zijn
opgegroeid met de commerciële zenders van Berlusconi en kennen de dictatuur
van Mussolini alleen uit de geschiedenisboeken.

De documentaire Una Storia Italiana is ontstaan vanuit deze zorgen. Ik wilde
laten zien welke veranderingen plaatsvinden in mijn geboorteland en mensen
interviewen die in de Italiaanse media hun verhaal niet meer kunnen doen.

Natuurlijk is niet iedereen in Italië voor Berlusconi; er zijn regelmatig
grote demonstraties ("girotondi") waarin massaal wordt gedemonstreerd tegen
de hervormingen van Berlusconi die de democratie in gevaar brengen. Zo sprak
ik met een Italiaans meisje dat in Nederland woont, en speciaal naar Rome
was geweest om met de laatste demonstratie mee te lopen. "Het was
 ontroerend", zei ze, "we waren met zoveel mensen dat je voelt dat een groot
deel van de bevolking hier tegen is." Maar deze groep kan geen praktische
invloed uitoefenen op het politieke leven.   De politieke revolutie van
1991, met de operatie Schone Handen voorop, lijkt in de vergetelheid
geraakt. Toen alle corrupte politici weggestuurd werden leek er een nieuwe
periode aangebroken. Maar onder Berlusconi zijn ze gerecycled; tachtig
parlementsleden die destijds zijn veroordeeld onder de operatie Schone
Handen, zitten nu voor Forza Italia in de parlementsbankjes.

Veel vrienden van mij zeggen dat Berlusconi niet zal worden herkozen.  Ze
zeggen dat de mensen die nu op hem gestemd hebben, teleurgesteld zullen zijn
omdat hij zijn beloftes niet is nagekomen. En zij die normaal gesproken op
een kleine oppositiepartij zouden stemmen, zullen nu op een grote
oppositiepartij stemmen om Berlusconi maar uit het zadel te krijgen.  Maar
in mijn achterhoofd blijft de belofte doorklinken die Berlusconi aan het
Italiaanse volk deed toen hij minister president werd: "Jullie leggen het
land in mijn handen. Ik zal jullie het na vijf jaar regeren onherkenbaar
teruggeven." Onherkenbaar zal het land worden, maar alleen in de meeste
negatieve zin van het woord.

Anna Bucchetti

> Uitzending: zondag 21.00 uur, Net 3
> meer informatie vindt u op: http://info.vpro.nl/7989251

Met vriendelijke groet,
Stan van Engelen
Martijn Kieft

Webredactie Tegenlicht
Voor meer informatie over Tegenlicht kijk op http://info.vpro.nl.
Reacties zijn welkom op tegenlicht@vpro.nl of in het gastenboek op onze
site.
Aan- of afmelden voor deze nieuwsbrief: stuur een LEEG bericht met als
onderwerp subscribe / unsubcribe naar tegenlicht-nieuwsbrief-request@vpro.nl