Karin Spaink on Thu, 5 Dec 2002 18:01:02 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en een beter publiek debat

On 5-12-02 at 16:37, ReindeR Rustema kindly wrote:

> Dat zou het mooiste zijn, wat mij betreft, als de
> kieslijst zo'n interne diversiteit zou hebben.

Reinder, je bent best lief, maar ook hemeltergend naïef.
Niemand stemt ooit op een lijst waarvan de helft van de
kandidaten ideeën hebben die dwars tegen de zijne ingaan.

> Graag zou ik een van die nl.politiek types (Democrates,
> Wereldsman, Fustigator, Townkraaier, Luctor et Emergo en
> hoe ze allemaal heten) als kandidaat willen zien. Ik kom
> op voor hun rechten om gekozen te kunnen worden, het credo
> van Voltaire indachtig (hoewel dat over de vrijheids van
> meningsuiting ging).

Nonsens. Opkomen voor hun recht gekozen te worden doe je
door ze te stimuleren een zelfstandige lijst te beginnen,
maar niet door debatingclubjes met een politieke lijsten te
verwarren.

> Je stemt wel op hem als je overtuigd bent dat Ron het gaat
> worden, de meeste stemmen gaat binnenhalen.

Nee, zelfs dan niet, want als Ron gebeiteld zou zitten met
zijn benodigde stemmen, zou mijn stem naar jou gaan, oftewel
naar ieamnd van wiens ideeen ik (for the sake of the
argument) gruw. Dus dan stem ik _niet_ op Ron, om maar te
vermijden dat jij in de kamer zou komen.

> In het huidige stelsel heb je altijd het risico dat je stem niet
> terecht komt bij de persoon op wie je gestemd hebt. Met die politieke
> partijen evengoed. Denk ook aan die 'reststemmen' die verdeeld
> worden.

Alweer nonsens. Je stem komt altijd bij de _partij_ van je
keuze terecht, en voor zover het om reststemmen gaat, gaan
ze hetzij naar die partij waarop je hebt gestemd, hetzij
naar een verwante partij. Als ik op een VVD-kandidaat stem,
komt mijn stem van z'n levensdagen niet terecht bij een
radikale linkjse rakker, niet rechtstreeks en niet via een
lijstverbinding. In jouw model is de kans zeer groot dat
mijn stem bij iemand beland die ik niet wil hebben.

*

Maar laten we het eens omkeren: waarom zou ik _wel_ op de DK
stemmen? Jouw ideeën zijn een soort verwaterd links. Waarom
zou ik dan niet gewoon _meteen_ op links stemmen?

> Misschien is deze opzet alleen maar geschikt voor
> oppositie partijen. Wat denken jullie ervan?

Dat-ie leuk is voor de borreltafel en dronken slemppartijen,
maar het daarbuiten geen seconde verdient serieus genomen te
worden.

- K -

--

When authorities warn you of the sinfulness of sex, there is
an important lesson to be learned. Do not have sex with the