Ron Peperkamp on Fri, 6 Dec 2002 03:21:01 +0100 (CET)

RE: [Nettime-nl] Derde Kamer, weg met politieke partijen en een beter publiek debat

ReindeR Rustema schreef:

> Afijn, dit opent allelei nieuwe perspectieven. Ik roep iedereen op om
> na te denken over de mogelijke consequenties. Zelf ga ik verder de
> ingeslagen weg in omdat dit me beter lijkt dan het huidige stelsel
> met die politieke partijen (waarvan ik er nu niet 1 kan kiezen waar
> ik me thuis bij voel). Trouwens, ik denk niet dat de politieke
> partijen zo makkelijk weg te vagen zijn. Misschien is deze opzet
> alleen maar geschikt voor oppositie partijen. Wat denken jullie ervan?

Ik vrees dat Karin en Paul het spelletje al helemaal in de smiezen hebben
Reinder. Deze vlieger gaat niet op... jammer maar helaas.

Toch maar door naar plan B, en een gewoon splinterpartijtje oprichten? Dan
wordt ik toch wel erg nieuwsgierig wie nu die portefeuille Economische Zaken
gaat oppakken - ik kan je namelijk nu al melden dat deze ongelukkige persoon
en ik niet samen door één deur kunnen. Of opteren we toch voor een
single-issue? In dat geval vrees ik dat wij het volume van onze ego's eens
flink zullen moeten testen.
En nu we het toch over interne spanningen hebben: bij deze spreek ik ook
maar meteen de verdenking uit dat jij 10.000 minus 383 euro in je eigen zak
hebt gestoken! Uit vertrouwelijke bron heb ik namelijk vernomen, dat enkele
obscure lieden uit het militair-industriële complex en naar verluid
verstokte supporters van de JSF, serieuze stappen hebben ondernomen om via
de lijst DK een zetel in de Tweede Kamer te bemachtigen. Middels een
douceurtje van 10 ruggen (welke onlangs op jouw rekening schijnt te zijn
gestort) hebben zij namelijk míjn plaatst op de lijst zekergesteld -
vervolgens mag ik met mijn volkomen onrealistische, doch razend populaire
standpunten, hún kandidaat over de kiesdrempel tillen! Tja, wat moeten we
daar nu weer van denken? Zoiets verzin je toch niet? Hoe dan ook: cash heeft
deze jongen nooit gezien. Dus hoe ontzenuwen we dit gerucht? En hoe gaan wij
deze interne crisis te lijf? Of ligt er ergens een notariële akte waarin wij
onze wederzijdse bevoegdheden, rechten en verplichtingen kunnen nalezen?

Enfin, misschien zijn hiermee de argumenten van Karin en Paulv afdoende
geïllustreerd. In ieder geval heeft deze aspirant-kandidaat zijn lesje weer
geleerd: 'Do not have sex with politics!'

ReindeR Rustema schreef:
> OK, maar wat zou er dan verbeterd moeten worden aan het
> concept om het wel serieus te nemen? Of wat pleit voor het
> huidige systeem?

Misschien is dit wel wat ik je telkens probeer duidelijk te maken: staar je
niet stuk op concepten of systemen - uiteindelijk gaat het erom, dat jij
jouw stem geeft aan de onderwerpen die jij belangrijk vindt. Die stem kan je
weggeven tijdens een verkiezing (en je kan je dan inderdaad eindeloos
afvragen waar jouw stem via welke procedure dan terecht komt), maar je kan
hem ook als een individueel stuk gereedschap gebruiken. Als rechtgeaard
democraat stem ik in een hokje, maar uiteindelijk kies ik altijd voor het
laatste.

"There's much noise - and much slop. Sorry. But that's art - that's life."
David Thomas

   Ron Peperkamp
   ron@peperkamp.nl

   Sta stram bij het Volksfront van Hogerhand!
   http://www.hogerhand.nl
   "This time it's personal..."