Josephine Bosma on Wed, 11 Jun 2003 01:37:15 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] slaap tekort

[nettimers: de volgende mail is een uitvloeisel van een opdracht van
mij aan studenten van de willem de kooning academie in Rotterdam. De
opdracht was aanwezigheid van jezelf in de nieuwe media kunst
netwerken te creeeren. Een simpele opdracht, die voor de nodige
problemen bleek te zorgen. Zo bleek het bijvoorbeeld voor vier
studenten die zich op nettime-nl wilden abonneren niet eenvoudig dat
ook daadwerkelijk te doen. Gevolg is dat ik nu deze korte tekst
forwarden moet. Deze tekst is een mini interview over een project in
wording, een website van iemand die maar niet in slaap kan komen en
zich nu al een tijdje steeds fotografeerd als ze wakker ligt... groet,
JB]

Gemaakt door jort vanderjagt <jortvanderjagt@hotmail.com>

Ik heb vandaag een gesprek met Sofie Kolders over haar huidige project
'wakker'.

Bij binnenkomst in haar atelier zie ik heel haar vloer bezaaid met
portretfoto's van haarzelf in bed liggend. In de zitkamer waar we
vervolgens plaatsnemen, begint ons gesprek. Ze sluit de deuren van
haar atelier omdat ze ze haar werk en prive ruimte moet kunnen
scheiden.
"Ik heb ook expres een aparte slaapkamer, omdat ik zo minder indrukken
van de dag meeneem in de nacht.En mijn hoofd zit altijd al vol genoeg."
Ik vraag haar naar het project waar ze momenteel mee bezig is. Ze was
voor haar school, de kunstacademie, met een project over dromen bezig.
"Ik hield een tijd lang een dromendagboek bij en ging die dromen
weergeven in tekeningen en schilderijen. Tijdens een nacht waarin ik
weer eens uren wakker lag bedacht ik me dat ik juist die momenten tussen
de dromen in weer wilde geven. Die lange momenten van wakker liggen en
maar wachten tot ik weer in slaap zou vallen. Ik besloot elke keer als
ik weer wakker werd of niet in kon slapen, een foto van mezelf te
nemen om zo een soort wakkerlig-constructie te maken"

Het is heel gek om die foto's te bekijken. Je krijgt iets van haar te
zien, wat je normaal nooit te zien zal krijgen. Op sommige foto's ziet
ze er heel rustig uit en op andere is de wanhoop van haar gezicht af te
lezen. "Ja" zegt ze "Het verschilt ook heel erg per keer dat ik wakker
lig, de ene keer voel ik me veel ellendiger dan de andere keer."
Vervolgens laat ze mij een klein boekje zien, waarin ze de foto's heeft
gebundeld. Zo kan ik het verloop van haar nacht heel goed zien. Zo wordt
ze bijvorbeeld op 15 mei 5 keer wakker en ziet het er in het begin net
uit alsof ze vredig ligt te slapen, terwijl om 5:30 uur 's ochtends ze
met grote wallen de camera inkijkt. Vervolgens vertelt ze mij dat ze al
zolang ze zich kan herinneren een slechte slaper is geweest

"Oh nee dat is niet waar",zegt ze dan ineens "Toen ik heel jong was
sliep ik wel overal doorheen, maar toen ik wat ouder werd wilde ik liever
niet uit logeren gaan, omdat ik dan geen oog dicht deed. Toen ik de ziekte
van Pfeiffer kreeg werd het veel erger. Nachten achter elkaar lag ik
wakker en hoe moeier ik was, des te slechter ik sliep."

Dat is ondertussen al meer dan zes jaar geleden en sindsdien heeft ze van
alles laten onderzoeken en heeft ze zelfs een nacht in het slaapcentrum
van Den Haag doorgebracht, waarna ze te horen kreeg dat ze niks gevonden
hadden.

"Ik wou gewoon dat ik een aan en uit knop op mijn hoofd had zitten. Ik heb
namelijk altijd het gevoel dat ik mijn hoofd niet 'uit kan zetten' En ook
zou ik graag wat dieper willen slapen. Het is heel fijn om nu zo bewust
met mijn slapen of liever gezegd waken bezig te zijn, omdat ik het zo
allemaal een beetje op een rijtje kan zetten. Ik hoop ook dat ik andere
mensen bewust maak van het feit dat het echt een groot probleem is als je
aan slapeloosheid lijdt. Het wordt vaak erg onderschat."

Ik denk nu zelf aan een paar dagen terug dat ik zelf niet zo snel in slaap
kon komen, ik lag toen al een uur te woelen en kon de slaap nog niet vatten.
Dan stel ik me voor dat ik dit elke nacht zou hebben en een heel
beangstigend gevoel beklemt mij. Ik leef ineens heel erg met haar mee en
hoop ook dat meerdere mensen dit zullen doen, naast het alleen bewonderen
van haar mooie werk. Binnenkort is haar website te bezichtigen, die momenteel
nog onder constructie is. Er volgt bericht.

(de volgende website is niet van de kunstenares, maar geeft slechts
een indruk van de vele mensen met slaapproblemen in Nederland)

http://www.somnio.nl/