ReindeR Rustema on Wed, 24 Dec 2003 01:34:59 +0100 (CET)

dierenactivisme in NRC (Re: [Nettime-nl] COMPLOTTEN)

Actieblad Ravage <ravage@antenna.nl> wrote:

> Rutger en Amalia spelen beiden een rol in een artikel over
> dierenactivisme, geplaatst in NRC Handelsblad (5 dec 03).

Mooi werkstukje onderzoeksjournalistiek overigens, krijgt vast wel een
prijs. De journalist heeft allerlei mensen aan de praat gekregen, het
was onwerkelijk om te lezen.

> De gevolgen waren niet mals. Rutger heeft ,,uit bescherming'' afscheid
> moeten nemen van zijn positie binnen Dwars en hij ontving harde kritiek
> van gevestigde politici binnen GroenLinks.

Dat lag tamelijk voor de hand. Het is nog verbazend dat GroenLinks zelf
niet meer schade oploopt. Ze hebben volgens het boekje gereageerd en
gelijk de grootst mogelijke distantie genomen ten opzichte van de
radicale dierenactivisten in de eigen partij.

Ik vraag me wel af of het ze niet een zetel gaat kosten, want de
sympathisanten van de dierenactivisten vinden vooral een thuis bij
GroenLinks. Zodra er een alternatief komt, zoals die 'Partij voor de
Dieren', zullen ze GroenLinks er misschien voor verlaten. Zouden ze eens
moeten uitzoeken om hoeveel mensen dat gaat. Wat ik van de
dierenactivisten begrepen heb is dat ze dierenrechten belangrijker
vinden dan wat dan ook, inclusief mensen. Andere prioriteiten dan een
partij met mensenliefhebbers als kiezers lijkt me.

> Rutger en Amalia voelen ze zich genaaid door de
> journalist die ze geinterviewd heeft.

Naïef dat ze het pas achteraf doorkregen.

> De journalist zou bovendien met de toon van zijn artikelen de hetze tegen
> radicaal dierenactivisme alleen maar verder aanwakkeren en daarmee
> escalatie van acties.

Met andere woorden, er staan geen feitelijke onjuistheden in het stuk
kennelijk. Die indruk had ik als lezer ook, het kwam heel aannemelijk
over en werd heel aannemelijk gemaakt. De lezer kreeg onder andere een
schilderachtig tafereeltje voorgeschoteld van de journalist die bij
Dwars over de vloer komt om een extremist te ontmoeten. De ruimte bij
Dwars was volgens een bemiddelaar met de extremist het handigst om te
gebruiken als neutraal terrein. Zoiets verzin je niet nee.

> De journalist in kwestie, Tom-Jan Meeus, zegt zich niet te herkennen in de
> kritiek. Hij zou voor het maandelijkse magazine 'M' van de NRC een
> uitgebreid achtergrondverhaal publiceren over radicaal en gematigd
> dierenactivisme en is daarvoor in oktober op onderzoek uitgegaan.

Gelukt, complimenten voor Meeus. Ook de onderlinge verbanden tussen
radicaal en gematigd kwamen aan bod.

--
ReindeR