geert lovink on Fri, 9 Jan 2004 00:38:30 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Grootmoeder genomineerd voor taalunieprijs

Persbericht

HvA en EFA genomineerd voor Taalunie Onderwijsprijs
met multicultureel internetproject voor Amsterdamse scholen

'Het Huis van Mijn Grootmoeder', een multicultureel internetproject voor
het Amsterdamse onderwijs dat is ontwikkeld door de Educatieve Faculteit
Amsterdam (EFA) en de opleiding Interactieve Media van de HvA, is
genomineerd voor de Taalunie Onderwijsprijs 2004. De Taalunie
Onderwijsprijs wordt elke twee jaar uitgereikt aan een basisschool en een
middelbare school die vernieuwend en doeltreffend omgaan met het onderwijs
in en van het Nederlands.

In het multiculturele internetproject 'Het Huis van Mijn Grootmoeder' halen
scholieren in groepen herinneringen op aan hun grootmoeder. Het project
draait sinds eind vorig jaar op vijf Montessorischolen in Amsterdam en er
komen dit jaar nog vijf Amsterdamse scholen bij. Gedurende een dagdeel
wisselen de leerlingen herinneringen uit over hun grootmoeders. De verhalen
komen met beelden op de internetsite www.grootmoeders.nl, waar ze op
verschillende manieren gevonden kunnen worden. De herinneringen zijn vaak
multicultureel gekleurd en leerlingen leren elkaar beter kennen.
'Het Huis van Mijn Grootmoeder' is drie jaar geleden ontworpen als
studentenproject door de afdeling Onderwijs Research & Ontwikkeling van de
HvA. EFA-studenten voeren het uit op hun stagescholen en het draait ook bij
de EFA intern. Er is een grootmoederkantoor met als 'directeur' een
vierdejaars student voltijd Nederlands van de EFA. Inmiddels leeft het plan
om het project op veel scholen in  Amsterdam te laten uitvoeren en om
burgemeester Cohen het te laten aanbieden aan de Amsterdamse bevolking.
'Het Huis van Mijn Grootmoeder' sluit aan op het Amsterdamse taalbeleid en
er wordt contemporaine Amsterdamse geschiedenis mee geschreven.
'Het Huis van Mijn Grootmoeder' is met vijf andere Nederlandse en Vlaamse
projecten genomineerd voor de Taalunie Onderwijsprijs, die in maart wordt
uitgereikt in de Tweede Kamer in Den Haag of in Brussel.

Meer informatie vindt u op www.grootmoeders.nl

Noot voor de redactie: Voor meer informatie over dit persbericht kunt u
contact opnemen met Astrid Prummel, persvoorlichter van de HvA, telefoon
020  570 26 08