Peter Luining on Sat, 7 Feb 2004 14:19:23 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] verwijderen publicaties op internet steedsmoeilijker

Hi Marja,

Marja> Voorkomen hoe een artikel door een spider gevonden wordt is niet iets waar
Marja> mensen op uit zijn als ze iets op het Internet plaatsen.

Ik dacht dat je dat bedoelde ivm controle op wie en wat lezen. Ik kan
het met je eens zijn dat mensen zich vaak niet bewust zijn dat zaken
in een google cache kunnen voortleven, hoewel die cache natuurlijk in
levensduur beperkt is.

Marja> De issue is dat als na verloop van tijd je een tekst verwijdert, die nog op
Marja> tal van plaatsen kan blijven bestaan.

Ik vind dat persoonlijk nogal meevallen. Veel spul dat ik in het
verleden wel eens heb geprobeerd terug te vinden is helaas verdwenen.
Zelf heb ik tegenwoordig nooit meer de neiging om webpagina's of
texten van anderen op te slaan als ik ze op het net tegenkom. Dat
heeft voor mij te maken met de snellere verbinding die ik tegenwoordig
heb. Vroeger deed ik dat overigens wel regelmatig. Dus zo redenerend
zou je eerder zeggen dat juist door de ontwikkeling van de
techniek je minder geneigd bent om dingen down te loaden en maar op te
slaan.

Marja> De vraag is ook of dat nou echt erg is.
Marja> Een gedrukt boekwerkje komt ook nog tevoorschijn uit nalatenschappen, in
Marja> antiquariaten enz.

Dan kom je toch weer op wat ik boven stel. Als je wilt dat iets
slechts voor een korte tijd zichtbaar is en daarover nadenkt zijn er
genoeg methodes om dat in eigen hand te houden. Dus controle te houden
over de distributie.
Verder weet je dat als je iets op het net zet het min of meer niet
meer te controleren is wie of wat, ook al haalje het er later weer af.

Marja> Het grappige is dat mensen het idee hebben dat iets dat digitaal
Marja> gepubliceerd wordt, vluchtiger is, wisbaar.
Marja> Meer de zandmandela..  Dacht ik ook nog in 2001 ;-)
Marja> Maar we hebben massaal geleerd backups te maken (we hebben zelfs een paar
Marja> keer meegemaakt dat door het -buiten ons medeweten- terugzetten van een
Marja> backup door de provider,  gewiste artikelen weer online stonden) en het
Marja> doorzetten van kopieen is onstuitbaar en de 'caches' schier ongelimiteerd.
Marja> En nog steeds neemt schijfcapaciteit toe.
Marja> Wie meer dan 1 PC heeft weet hoe makkelijk bewaren daarmee wordtt..
Marja> Bij elke nieuwe PC/schijf, kopieer je gewoon je data van de oude naar de
Marja> nieuwe en je hebt nog steeds meer ruimte dan op je vorige schijf ;-)

Ja maar... als je met de moderne media iets oplsst is het maar de
vraag of het over tig jaar nog uberhaupt toegankelijk is, ik bedoel
hier het formaat. Tevens zijn ook al die geweldige opslagmedia vaak
helemaal niet zo geweldig. De houdbaarheid van cd-rom en tapes blijkt
vaak helemaal niet lang als men beweert.

Peter