Diana Ozon on Fri, 20 Feb 2004 13:24:41 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Karin Spaink: Orkut spot met privacy en auteursrecht

Geert, het lijkt wel of Orkut tot stilstand is gekomen sinds de grote
vlucht in het begin. Misschien is de antilobby toch sterker dan de
drang tot hipmoderniteit.
Minder dan de helft van de mensen die ik uitnodigde is lid geworden.
Daarvan begrijpt weer de helft nog niet hoe het werkt. Bij een flink
stel mensen komt de orkutinvitatie trouwens niet door de spamfilter
heen.
Ik vind de besloten fora op een besloten website wel heel charmant.
Met name Glorie der Mensheid!  En natuurlijk m'n poëziegroepje. Ook
Debra Salomon had meteen de smaak te pakken en opende net als mijn
goede vriend Bart fora over alles waarvan ze meer wil weten.
Ik ben trouwens trots dat mijn poëzieforum meteen een schaduwforum
heeft teweeggebracht. Hoe absurd ook. En dan is er nog Ace Souares
café De Hoogte die sinds hij was verbannen naar jail, (jail is ook een
interessante community), als 'anonimous' geen leden meer kan toelaten
tot zijn besloten kroeg. Wat leidt tot boze mailtjes van aanmeldende
mensen die de community en hun machteloze moderator betichten van
uitsluitpolitiek.
Over de manier van doen is dus nog veel onduidelijkheid al is alles
heel overzichtelijk te lezen.
- Een moderator kan geen mensen van z'n forum afgooien
- Een moderator kan geen mensen lid maken van een forum als ze zich
niet zelf aanmelden
- Een naar de jail verbande is niet meer bevoegd te posten of
modereren.
- Alleen een moderator kan modereren wat slechts leden aannemen
behelst. Op wat die leden verder doen heeft een moderator geen
invloed.
- Een moderator kan geen post van anderen editten.

- Op Orkut kun je niet 'rondkijken' of je lid wilt worden zoals
sommige dichters beweren te hebben gedaan naar aanleiding van mijn
uitnodiging. Je bent lid of niet.
- Het bezoeken van iemands homepage is geen bezoek aan Orkut.
- Op Orkut krijg je geen vriendjes als je die niet zelf accepteert.
- Het sturen van een mailtje aan een Orkutter is nog geen bijdrage op
diens forum

Enz enz, ik sta echt versteld van de onduidelijkheid die Orkut vooral
bij dichters te weeg brengt. De secretaresse van de Vereniging van
Letterkundige verzuchte eens: "schrijvers, en met name dichters zijn
heel slecht in het lezen van zakelijke stukken."  95% Van de door mij
aangeschreven dichters begreep de uitnodiging inderdaad niet. Het
leverde wel weer leuk mailcontact op dus indirect werkt het toch
netwerkend.

Diana