Erik van Heeswijk on Thu, 18 Mar 2004 11:17:53 +0100 (CET)

[Nettime-nl] Spinoza online - Complimenten

<*** Spinoza's Ethica online -- deel 1 gedigitaliseerd ***

Rond 1860 werd door Dionijs Burger, een in 1820 geboren Rotterdammer,
een vertaling gemaakt van het werk "Ethica" van Benedictus de Spinoza.
Dit werk, door lezers van Filosofie Magazine verkozen tot de top tien
van belangrijkste filosofiewerken aller tijden, wordt dankzij Burger's
vertaling nu voor het eerst, in het Nederlands, online gepubliceerd. >

(Nog) geen journalistieke aandacht van mij, maar wel alvast de
complimenten. Spinoza is de belangrijkste Nederlandse denker ooit
(hoewel ook een tweede generatie allochtoon, dat geeft te denken) en
verdient zeker meer aandacht. De Ethica is immers een woordenkathedraal
van immense schoonheid. Dat dat gebouw nu in internetstad stad is dus
een aanwinst. Misschien begin ik maar weer eens met herlezen...

Groeten,
Erik van Heeswijk