Geert Lovink on Tue, 15 Feb 2005 22:04:24 +0100 (CET)

Re: [Nettime-nl] Taming urban monsters: Mexico City

Gezellig of niet, het thema dat hier is aangesneden is treffend en van
belang.

Voor mij is de regel altijd simpel geweest: op nettime-nl verschijnen
mails die of in het Nederlands zijn of over Nederland gaan. Wat de rol
van Vlaanderen is of zou kunnen zijn laat ik gemakshalve er maar even
buiten. Vele aankondigingen van evenementen die in Nederland
plaatsvinden zijn echter helemaal niet meer in het Nederlands
geschreven.

Het zijn veelal niet-Nederlanders die de engelse teksten opgesteld
hebben. Wat mij echter verontrust is dat er ook steeds meer 'nieuwe
media' bijeenkomsten plaatsvinden die zich helemaal niet meer richten
op de mensen die in dit land wonen. De oorzaak is Schiphol, tourisme,
hasj, EU, etc. Dit veroorzaakt een zeker vervreemdingseffect. Ook zie
ik dat Nederland vandaag de dag het niet automatisch 'leuk' vinden om
engels te lezen en te praten. Ze kunnen het wel maar zijn een beetje
moe, zo lijkt het wel. Of je dit als een reactionaire backlash moet
lezen weet ik niet. Ik vind dat te ver gaan.

Toch is er wel degelijk een andere houding tegenover buitenlanders te
bespeuren. De druk om te integreren is voelbaar. Daar hoort ook bij dat
de gemiddelde houding tegenover engels verandert. Niet ten goede, moet
ik bekennen. We leven de facto in een tweetalig land dat deze stap nog
niet formeel heeft durven zetten. Dat zie je vooral in het onderwijs en
in de media. Nergens is het zo engels als hier, maar het wordt niet
consequent gedaan. Het voordeel van tweetaligheid is dat het een
formeel systeem is. Dat ontbreekt nu.

Geert