Geert Lovink on Wed, 3 May 2006 08:48:15 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] verslag van blognomics 06 door cecile landman

http://www.networkcultures.org/weblog/archives/2006/05/ blognomics_06_v_1.html#more

Blognomics 06 - ‘Vlogging is een killer-applicatie’

Door Cecile Landman

Op 27 april 2006 werd in de RAI de tweede editie van Blognomics gehouden, een symposium over bloggen waarin dit keer met name de rol en mogelijkheden van nieuwe media werden besproken. Zoals de Blognomics website aankondigde bestond dit keer het programma van Blognomics, een initiatief van Krijn Schuurman en Guido van Nispen, uit presentaties van sprekers “afkomstig uit omroep, politiek, bedrijfsleven en de blogwereld”.

Guido van Nispen opent het symposium Blognomics 06 met een foto van een uitvergrote kabel. Dat verbindingen zelf het meest belangrijk zijn behoeft geen verdere uitleg. Eerst wordt gewag gemaakt van te winnen prijzen: “Wie het mooiste verslag maakt, of de mooiste foto van de ‘weblog-babes’ (meisjes met 1 blote schouder die mensen foldertjes in hun handen drukken) kan harde iPod snufjes binnenhalen.”

Van Nispen: “We zijn hier met Kerk, bedrijfsleven, politiek en bloggers, we hebben de sprekers alleen met hun eigen namen op de lijst gezet - en de bedrijfsnamen weggelaten - omdat bloggen over individuen gaat.” Maar de sprekers zelf blijken mans genoeg om hun bedrijven in de toespraken veelvuldig te noemen en met nadruk te wijzen op aankomende vernieuwingen: Hans Laroes, Hoofdredacteur NOS; Paul Molenaar, CEO Ilse Media; Ralf Hesen, Managing partner Tribal/DDB; Joost Bon, Manager Communicatie Services MSN; Willem Sijthoff, Media ondernemer (o.a. FD en BNR); Bram Elderman, Senior Technology Architect Apple; Jan Marijnissen, Fractievoorzitter SP; Roderick Vonhögen, Catholic Insider; Loïc LeMeur, Vice President EMEA SixApart.

Gemeentesecretaris Erik Gerritsen van Amsterdam houdt een inleiding: “Vorig jaar sprak de politicus Nederveen over politiek, maar ik ben ambtenaar en doe dat dus anders. Ik noem niet dat Sarkozy contact zocht met de Parijse jongeren via het web. Onze regering is ‘cyberhip’.” De ambtenaar wijst op de rap van Donner, en van Van Leers, de burgemeester van Maastricht. “Zelf heb ik geen weblog, want ambtenaren kunnen beter geen blogs hebben in mijn visie, maar toch is Lodewijk Asscher de vader van de Stadsblog. Vanuit de ambtelijke organisatie worden de blogs gevolgd; ze vertellen ons meer over de maatschappij. Maar bloggers en bloglezers zijn vooral op zoek naar zelfbevestiging. Dan doen kranten het beter.”
De secretaris stelt dat Amsterdam al sinds 1600 een informatiesamenleving is. “Het dagblad is hier uitgevonden. De glasvezel is de nieuwe ontwikkeling, dat is niet zo gek want Amsterdam is de grootste dataoverslag haven met Ams-IX.”

Een staatje volgt, gebaseerd op gegevens van Technorati. “Er is sprake van een explosieve stijging van het web en bloggebruik.” Maar Technorati blijkt juist in de dagen voor het Blognomics symposium te zijn geblokkeerd, in China. Mij wacht die avond na Blognomics een pakketje van rond twintig mails met ferme titels als ‘Technorati sucks’, ‘Technocrati’ en een link naar de post, ‘So long Technorati’. In Global Voices Online startte de Iraanse Hoder die dag een discussie over de onbetrouwbaarheid van Technorati wat betreft niet-Engelstalige webomgevingen. Grove schattingen gaan al snel uit van verdubbelingen van de Technorati cijfers.

De secretaris vervolgt: “Amsterdam was heel vroeg met het opzetten en in gebruik nemen van mogelijkheden op het web.” Deze vooruitstrevende positie van Amsterdam is mijns inziens onder meer te danken aan de vele Amsterdamse media pioniers, zoals de hackers die Internet provider XS4ALL oprichtten. En aan de langere geschiedenis van een experimentele cultuur van radio piraten, eigen blaadjes en laagdrempelige mediavoorziening in de stad, waarin zelfstandigheid en eigenzinnigheid sleutelbegrippen waren. Het ontstaan van de DDS en de Waag Society for Old and New media moeten ook in dit licht worden gezien.

Paul Molenaar betitelt zijn toespraak ‘De dood van de middelmaat’. Hij maakt eerst een vergelijking met Blognomics 05 voorspellingen:

 - Blogs worden mainstream media (msm)
 - Consumenten krijgen grotere invloed
 - Interessante blogs draaien toch weinig omzet
 - De eerste zelfmoord door weblogs zal plaatsvinden

Molenaar: “Gemiddeld verdienen tweehonderd miljoen blogs nog geen 10 eurocent per jaar. Vorig jaar was 59% van de blog-gebruikers vrouw, tegen 41% mannen. In Nederland bestaan nu rond 600.000 bloggers, maar links naar de klassieke media worden weinig gemaakt. Er zouden sneller links worden gemaakt als de media slimmer zouden omgaan met de blogosfeer. Als je geen ‘vlogging’ hebt ben je ‘out’. Vlogging is de kortste interface naar de hersenen, en is daarmee een ‘killerapplicatie’. In het clusteren, en in verenigingsvormen zitten de nieuwe trends. De meeste kansen maken de blogs, en die kansen zullen groter worden in het business-to-business segment. Maar journalistieke normen zijn niet van toepassing. En dezelfde saaie journalisten schrijven dezelfde saaie stukken in de krantgelieerde blogs.”

De Nederlandse media elite spreekt op dit symposium vaker op laatdunkende toon over journalisten. Over het bestaan van een opvallende blog als ‘Onze man in Teheran’ op Google’s Blogger, van NRC journalist Thomas Erdbrink wordt op Blognomics jammergenoeg niet gerept.

Geprojecteerd op het doek boven Molenaars hoofd staat nu het kopje ‘De jacht op extremen’. Molenaar: “Ik heb vijf kinderen.” En: “Er is weinig normering onder de bloggers.” Inderdaad wordt er in blogland nogal veel gepest. Beoefenen bloggers het beruchte ‘recht op kwetsen’? Molenaar vertelt een en ander naar aanleiding van een vrouw van wie foto’s (gemaakt door anderen) op het web opdoken. De lerares had gevreeën met een leerling, daar gingen de foto’s over. Hierna had de vrouw weken met de gordijnen dicht geleefd, en kwam haar huis niet meer uit. Ze was van haar privacy ontdaan.

Ilse-Media ontvangt naar aanleiding van weblogs wekelijks drie brieven van advocaten, en per maand tien verzoeken van journalisten. Bezoeken van politiediensten bereiken hoge frequenties naar aanleiding van bijvoorbeeld ‘Samir A’. Onder de politieke partijen geniet de VVD de meeste webaandacht in ‘blogland’, maar de politieke partijen worden over de hele linie actiever.

Willem Sijthoff - ‘Multimedia en business’.
“Business is de essentie van media. De concurrentiestrijd speelt zich af om de tijd van de consument. De tijdsbesteding aan media is aan extreme wijzigingen onderhevig. Ik heb geen ervaring met tijdschriften, want dat betreft net als de TV de consumentenmarkt en die is mij te grillig. De grote nieuwszenders als CNN lopen achter elkaar aan en kijken ook continu naar concurrenten als de BBC. De kranten doen het slechter dan de TV en de radio en halen significant minder uit advertentie inkomsten.

In de Nordic landen bestaat een vastgelegde norm voor het percentage vrouwen in leidende functies, die rond de 40% ligt. Ik weet niet of dat goed is, maar hier zijn veel minder vrouwen te vinden in dergelijke posities; misschien bestaan die vrouwen hier niet. En misschien is het een ‘kip-of-ei’ kwestie.”

Maar op het Blognomics event zijn zowel kip als ei schaars, en geen discussie of spanningsveld doet zich voor tussen CEO’s, Kerk, publiek en babes. De grote mediaconglomeraten bezitten de enige toekomst? Mediabedrijven moeten zich per definitie als een Berlusconi of een Murdoch bewegen op deze markt? Sijthoff ziet twee strategieën: “Portfolio, of richten op één doelgroep?

De boodschap moet via de verschillende media disciplines naar buiten worden gebracht. Het motto is: nestel je waar je maar kunt. Sijthoff noemt zijn voorkeur voor krant en radio, waarin de “integratie van de gevestigde journalistiek met de blogosfeer” niet kan uitblijven. “Een journalist die alleen maar stukjes schrijft en ineens ook verhalen op de radio moet vertellen, wordt gedwongen tot de essentie te komen.” Hij noemt het bekende Koreaanse project OhMyNews dat uiteindelijk 50 reporters inhuurde omdat de verhalen er niet uitzagen. Sijthoff: “Ik heb nog nooit een origineel idee gehad. Altijd alles gejat. Hahahaha.”

Joost Bon - ‘Media of Software business?’
“Windows Live unifies your world. Ik ben gebrainwashed,” zegt de Microsoft man. “Het is heel speciaal dat de media dit massaal omarmen. ‘Windows Live Strategy’ bestaat sinds 1 jaar en 4 maanden, en nu zijn er 1,8 miljoen mensen die hiermee media lezen, bekijken en zelf maken. Favoriete muziek en politiek gaan over ‘engagement’. Ilse-Media en Microsoft maken het de gebruiker daarin steeds gemakkelijker. Hobby’s en katten blijven de meeste geblogte onderwerpen. In dit alles is het de ‘instant interactieve kick’ waar het om gaat. Bon mixt veel Engelse woorden door zijn tekst. “Online for the consumer in control! Je wilt natuurlijk weten wat anderen van je weten.”
Dan voel ik een kort moment van vervreemding die ik niet weerspiegeld zie bij andere bezoekers van het symposium. MS is toch juist dat bedrijf dat veel informatie over zijn gebruikers verzamelt? Weten ‘wij’ wat ‘zij’ van ons weten?
Bon verwijst regelmatig naar Seattle, en laat een soort Google Earth plaatjes zien van die stad, maar dan van MS: “Alle plaatjes zijn gemaakt vanuit een auto die werkelijk langs al deze plekken is gereden.”

Ralf Hesen - Tribal DDB/Managing partner
“Alle media wordt een marketing tool. Is reclame vervelend? Ja, maar telefoneren met je schoonmoeder ook. McDonalds MessengerBot was eerder hier dan in de VS. Doelstelling was de ‘Nieuwe McDonalds’ te introduceren. Onze online campagne ‘Í’m lovin’it’ werd bekroond met de ‘Gouden Spin Award’.”
Systemen, net als ‘huizen’ worden ontwikkeld voor ‘anderen’. Ralf Hesen ziet er niet uit alsof hij vaak bij McDonald’s eet. Er springt een stokpaardje door mijn hoofd, over architecten die het wel uit hun hoofd laten ooit in hun eigen creaties te gaan wonen.
Hesen: “Ons Robeco project bestond uit een ‘Age-transfromer’ waarmee mensen hun inkomstentoekomst konden uitrekenen, en hun pensioen. Een aantal mensen –hoeveel mag ik nu even niet zeggen- moest doorklikken naar Robeco. Maar dit project sneuvelde. Het bleek nogal confronterend om met eigen foto’s jezelf ‘ouder te maken’ met hulp van niet heel erg geavanceerde software.”

Erwin Blom - VPRO
Blom sprak over de vraag “Waarom er nauwelijks iPod bestond in Nederland?” met Philips en anderen, maar het onderwerp sneuvelde onderweg. Nu werkt hij aan een programma over Google. Blom: “Ik groeide op in de punktijd. Drie akkoorden waren genoeg: het doel was met zo weinig mogelijk zoveel mogelijk te maken, en dat is nu eigenlijk nog zo.” Formaten blijven een probleem, dat blijkt vooral bij het publiceren van videobeelden en de onmogelijkheden om van het ene op het andere systeem over te springen. Blom: “Ik gebruik niet alleen Apple software, maar wel rapid-weaver en wat verder op het web voor handen is. De focus van een blog is belangrijk. Communicatie zelf is leuk en de reacties ook, maar liever niet over ingewikkelde wereldkwesties. Mijn blog is eigenlijk een ‘werkdagboek’. Regelmatig krijg ik de vraag of ik mijn kennis niet weggeef. Maar ik zie het andersom, ik verzin iets, en ga dat dan heel hard in de rondte roepen. Dat is ook een soort copyright. Dan weet iedereen dat jij het verzon.” Blom zit ook achter de site Last FM (ook bekend in GB).
Blom: “Als je er niemand bij betrekt heeft het geen waarde. Succes? Honderd personen per dag moeten het lezen, anders vind ik het niet leuk. Offline zijn is alleen mogelijk door op vakantie te gaan, of bier te drinken in Paradiso.”

Hans Larous - NOS journaal.
Larous heeft de indruk dat “de meeste digitalen intelligent zijn en goed kunnen selecteren.” Larous: “Ik weet niet of ik een gelovige of een scepticus ben en zit eigenlijk in een soort identiteitscrisis. De grote MSM zien zichzelf als de ‘powers that be’. Maar bij de kranten gaat het beroerd. Uitgevers houden niet meer van kranten maar van hun aandeelhouders. En Wegener gooide gister weer driehonderd mensen de laan uit.” Larous laat beelden uit de Londense metro zien, door een amateur gemaakt tijdens de aanslagen. Meer amateurbeelden volgen van de arrestatie van leden van de Hofstadgroep. Larous: “De technische kwaliteit was waardeloos, maar dat deed er niet toe. Het worden ‘citizen-journalists’ genoemd, maar ik houd het op ‘citizen-cameramen’. In landen als het onze zie ik de samenhang verdwijnen. Alles komt op losse schroeven want er zijn steeds meer kleine zelfstandige informatiemakelaars. Als dat een netwerk vormt, kan het heel even net zo’n grote impact hebben als bijvoorbeeld de BBC. De Tsunami deed op het web een werkelijke gemeenschap ontstaan, maar ik zie bloggen als het restproduct van Internet. Massapubliek is niet meer een eerste vereiste, maar deze vraag blijft staan: kan de digitalisering geld genereren?”
Een onderzoek door Maurice de Hond voor de NOS concludeert dat de NOS het best goed doet en dat de gebruikers conservatief zijn. “Jongere generaties hebben minder met de NOS en dergelijke nieuwsvormen. We werken aan een speciaal Brussels weekjournaal met Podcasts. De sleutelwoorden zijn: infrastructuur en attitude,” aldus Larous.

Jan Marijnissen http://www.janmarijnissen.nl/ komt niet zelf, maar nam een filmpje in zijn Haagse residentiële studio op voor zijn Blognomics presentatie. “Op aanraden van Adam Curry startte ik mijn weblog toen ik, in januari 04, nog een digibeet was... Curry werd wel lid van de SP. De - niet alleen politieke - blog is een succes story, en kreeg al snel 10.000 visites per dag. De piek lag op 7 maart, met 16.000 bezoekers. Sinds een jaar werkt er iemand mee aan mijn blog. Afspraken voor interviews, experimenteren met filmpjes, studio-interviews, in de studio-residentie in Den Haag. Tekst is belangrijker dan filmpjes downloaden. De blog werkt als een testcase. Als ik nu stemplicht zou voorstellen op mijn blog, zou ik binnen een half uur een scala aan reacties op kunnen tekenen. Ik heb vrij veel te melden, maar de huisvrouw kan misschien een keer iets op haar blog zetten over haar poezen, maar geen twee keer.

Bram Elderman - Apple
‘Wat is er nou multi aan MEDIA??!’
“In 2001 riep iedereen nog: ‘Yo! MP3 is illegaal, dus we killen Napster. Want dat was synoniem aan piraterij. iPod startte in 2001 een muziek revolutie. Niemand noemde iPod illegaal. Nu, vijf jaar en 52 miljoen klanten later… maken Jan Rap en zijn maat allerlei ‘tupperware’ voor iPod. En werd de weg afgelegd van MP3 naar Torrent. Elderman: “De vraag van de markt is essentieel, die moet je dus niet illegaal noemen. Waarom ziet niemand een markt in het illegaal downloaden van films?”
Het Senseo-effect noemt hij speciaal: “Philips en D-E verkochten aan 80% van de Nederlanders iets wat ze al in huis hadden, namelijk een apparaat om koffie mee te zetten. Nu moet je in de supermarkt zoeken tussen de pads naar gewone pakken koffie”.
Verder wijst hij op de verschuiving van het zappen naar het abonneren: “het belangrijkst in de iPod omgeving zijn de abonnementen: RSS is nu net zo killing belangrijk als www was.”

Roderick Vonhögen, de bloggende priester van Catholic Insider maakt een dagelijkse ontbijtshow.
“Zo bereik ik 15.000 mensen in plaats van 150 kerkgangers via blog en podcasting, als het niet regent en zo kan ik mijn persoonlijke kijk op wereldgebeurtenissen kwijt.”
Vonhögen “De kerk begon al met community building toen de apostelen in een bootje sprongen en met elkaar de boodschap gingen verspreiden. Ze spraken de mensen aan. Die eye-opener kwam voor mij met de dood van paus Woytila toen honderdduizenden gelovigen zich op het Sint Pieters plein verzamelden.”
Vonhögen is goed thuis in technische terminologie en maakt hilarische parallellen tussen het booten van systemen en het religieuze. In dit verband vertelt hij over Umberto Eco die DOS als protestants beschreef en Apple als katholiek. De kerk leert ook bij: “Communicatie is niet lineair. De gezamenlijkheid is het doel. Video en radio zijn lastig, te lastig door het editen en inderdaad, radio of TV maken is een echt vak, maar een makkelijk programmaatje om mee te editen is ‘Castblaster’, ontwikkeld door Mark Versteeg.”

Loïs LeMeur – Typepad
“We zitten nu tegen de 15 miljoen gebruikers. En er komt nog veel meer aan. Kijk naar de Europese markt. Hoe meer Noordelijk, des te minder blog-activiteit. Er zijn maar erg weinig bloggers in Duitsland. In Frankrijk zijn er al veel meer. Geen idee of dit iets zegt over de psychologie van volkeren. Zeven miljoen Fransen lezen regelmatig blogs, terwijl er in Scandinavische landen zoals Finland maar een paar honderd te vinden zijn, in de tussentijd groeit in Duitsland het Wikipedia-project wel als een gek. Frankrijk is een land van stakingen en revoluties. Misschien zijn er culturele redenen. Tot nu toe zijn 26.6 miljoen blogs ‘getracked’, en over de laatste 36 maanden verdubbelt het cijfer consistent. Ik neem aan dat iedereen hier bekend is met de ‘Long Tail’? De ‘Nieuwe Inhoud’? Een blog over het bakken van koekjes is de ‘Long tail’ opgeklommen en heeft nu zelf zoveel lezers dat het een zelfstandig bestaan kan leiden. Qua Typepad liggen de Long-tail cijfers op zeven miljoen bloglezers en gebruikers.” De zaal steekt bevestigend handen omhoog. LeMeur: “Het lijkt geen enkele zin te hebben nog presentaties te geven, want iedereen weet al wat ik ga zeggen.”

De bijeenkomst komt hiermee dicht in de buurt van de observatie dat bloggers en bloglezers vooral op zoek naar zijn naar zelfbevestiging. Gaat ditzelfde dus op voor symposia als Blognomics, waar CEO’s van digitale uitgeverijen en mediawerkers elkaar vertellen wat ze al weten? LeMeur doet er nog een schepje bovenop: “Ik houd echt van ‘The World is Flat’ van Friedman.”

Een vergeten fenomeen zijn de privé-blogs volgens LeMeur: “Waar de media niet over praten zijn de prive’-blogs. Eenderde is afgeschermd met een paswoord. Over een paar weken lanceren we ‘Comet-Launch’ daarin zitten privacy-mogelijkheden ingebouwd in de blog.” Wat kan er misgaan met ‘corporate blogging’? “De ‘Vichy France Case Study’ gaat over hoe Corporate blogging NIET moet. Vichy maakte een fake blog, maar dat werd snel ontdekt. Er stond een foto op van een vrouw in een positie waarin een vrouw zich nooit zou laten fotograferen. Het bedrijf verwijderde de commentaren die hen niet bevielen en verloor zo de controle over het communicatiesysteem dat ze zelf hadden ingezet. De les is dat bloggers serieus genomen willen worden en het einde van het liedje was dat Vichy zich publiek verontschuldigde en een echte foto van het hele team op de blog zette.”

Wat betreft de advertentiemarkt: “De advertentiemarkt en het marketen zelf hebben te maken met enorme veranderingen. Heeft iemand hier ooit een advertentie voor Google gezien? Nee toch? Wel halen ze er 2 miljard dollar mee op. Hetzelfde gaat op voor Skype.” Dus wat moet media doen? LeMeur: “Inhoud creëren die compatible is met de uitwisseling en de conversatie.

 Verder:

- Wees te vinden of sterf!
- Wees te linken of sterf!
- Leg links aan in artikelen.
- Gebruik RSS.
- Laat commentaren toe onder elk artikel.
- Lanceer journalistieke blogs, en denk na over verschillen tussen de formele en de conversationele stijl.”

LeMeurs toetje: “Podcasting is enorm populair in Frankrijk, ieder radiostation doet het, maar het varieert van ontzettend saai ‘nieuws uit de koelkast’ tot het supergrappige ‘Bonjour America – Kill the CPE!’”

Jammergenoeg bleek het symposium Blognomics 06 sekserepresentatief. Van de ongeveer vijftig mensen was slechts een vijfde vrouw. Later liep dit iets terug tot een zesde op een totaal van rond de zeventig personen. De representatie van vrouwen in de digitale omgeving is om te huilen, maar het is niet alleen in deze context in Nederland een feit. De oude professor Daudt, politicologenvader in ruste, vertelde mij niet lang geleden: “Het lijkt hier verdraaid nog aan toe wel Taliban-country!”

Tussen de zakenmannen die uiteraard enthousiaste verhalen hielden was Larous de enige die met twijfels op de proppen kwam. De bedrijven willen ‘het de gebruiker gemakkelijker maken’, en hebben de jacht geopend op de tijd van de consument. Toch lijkt de Nederlandse media elite onwaarschijnlijk ver af te staan van wat er internationaal speelt in de blogosfeer en de recente cross-overs met MainStreamMedia (MSM). Reuters is recent een extensieve verbinding aangegaan met de grote geclusterde mega-blog van Global Voices. De BBC, The Guardian, AP en andere groten in medialand sloegen eenzelfde pad in. Hoewel er grote verschillen tussen de landen en hun blogosferen bestaan, gaan deze verbindingen veel verder dan de identiteitscrisis van Larous, of de ‘fantasieën’ van Sijthoff. Inhoud lijkt geen grote rol te spelen, want de meeste blogs gaan over ‘cats ‘n cookies’, dus dat is waar de bedrijven het publiek tegemoet komen.

Ze kunnen de sprong niet maken. Mensen als Elderman, Blom en LeMeur maken meer kans, want zij lopen gepassioneerd rond in supermarkten, op zoek naar ouderwetse losse gemalen koffie, of werken nog ouderwets via punk-adagio’s, of vertellen ouderwets over ‘Frankrijk als land van stakingen en revoluties’. En niet te vergeten, Marijnissen, die heel slick met een rap gemaakte vlog in afwezigheid toch aanwezig was.

 Verslagen Blognomics 06:
http://blognomics.typepad.com/event06/
http://www.dutchcowboys.nl/weblog/6952
http://homepage.mac.com/erwblo/checklist/index.html