praktische on Tue, 22 Aug 2006 12:57:36 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] nl.internet.usenet

Geachte net-timers,

Mag ik nogmaals de stemming over de oprichting van nl.internet.usenet onder uw
aandacht brengen?

De officiele Call for Votes kunt u via Google raadplegen, onder de link
http://groups.google.nl/group/nl.newsgroups/browse_frm/thread/48bdf7f1bc2e1b39/d8450e3e558c5d97?hl=nl#d8450e3e558c5d97.

Ooit werden nieuwsgroepen gezien als een veelbelovend communicatie-middel. Van
de beloftes van de beginjaren lijkt niets te worden ingelost. Binnen een helder
gedeeld kader blijven de gesprekken zinvol. Het open en dynamische karakter van
een nieuwsgroep betaald zich dan uit in een levendig en informatief gesprek.
Maar als minder duidelijk wordt wat men met elkaar deelt, gaan de gesprekken
zwalken. Het open en dynamische karakter van de nieuwsgroep lijkt dan een
nadeel te zijn.

We kunnen reeds nu besluiten dat het systeem verdient bijgezet te worden in het
internet-museum. We kunnen ook onderzoeken of Usenet - na aanpassing aan
gewijzigde omstandigheden - niet alsnog sommige van de beloften waar kan maken.
De voorgestelde nieuwsgroep lijkt mij daar uitermate geschikt voor. Zaak is dan
dat we daarin open staan voor een nieuwe aanpak. Sommige van de communicatieve
tradities binnen nieuwsgroepen zijn volgens mij niet handig in de bredere
communicatie waar nieuwsgroepen nu voor gebruikt worden. Ideeen daarover zouden
in de nieuwe nieuwsgroep ontplooit kunnen worden, zonder dat ze ogenblikkelijk,
met een beroep op de traditie, neergebliksemd worden.

Er kan tot 4 september gestemd worden.

Alle van Meeteren