barbara de preter on Fri, 1 Jun 2007 16:39:53 +0200 (CEST)

[Nettime-nl] Filmfreak Distributie vertoont nieuwe film Cyrus Frisch

De Filmfreak Distributie wil u attent maken op de vertoning van: Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden inAfghanistan, op vrijdag 8 juni om 23.00 in filmtheater Rialto (Amsterdam). Op deze avond zal de filmmaker Cyrus Frisch in gesprek gaan over zijn film met journalist Raymond van den Boogaard (NRC)Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden inAfghanistan. Een extreem subjectief psychologisch drama.Een film van Cyrus FrischInternationaal Filmfestival Rotterdam 2007, Tribeca Film Festival2007,  San Francisco International Film Festival 2007 "The fog  of war becomes the fog of everyday life" The Observer "Los nog van de artistieke kwaliteiten van Frisch’ film is hetbijzonder te prijzen dat hij de geest van de eeuw wil betrappen."NRCHandelsblad "One of the most creative things I've seen done with cinema quitesome time" Filmmaker MagazineWaarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden inAfghanistan bekijkt de wereld door de ogen van een oorlogsveteraandie net uit Afghanistan is teruggekeerd. Hij kan maar moeilijk wennenaan het gewone leven in Amsterdam – overal waar hij kijkt, ziet hijdreiging: de Marokkaanse jongens die op het plein rondhangen, depolitie die een opstootje uiteen drijft, de zwervers, de winkeldiefdie zich schreeuwend tegen zijn arrestatie verzet. Het leven inAmsterdam is een voortzetting van de oorlog, net zo erg als inAfghanistan. Langzaam maar zeker lijkt de hoofdpersoon zijn verstandte verliezen. Waarom heeft niemand mij verteld dat het zo erg zou worden inAfghanistan is de eerste speelfilm die opgenomen werd met de cameravan een mobiele telefoon. De moeilijk te onderscheiden, gepixeldebeelden werken vervreemdend en verontrustend. Ze maken de toenemendeparanoia van de hoofdpersoon voelbaar.Nederland, 2007, 70 minuten, BetaSP, geluid:stereo, beeld: 4:3,credits: Muziek door Picastro en Jake Mandell.Meer informatie over vertoningen: www.filmfreaks.nlFilmfreak DistributieHoutmankade 76, 1013 NA AmsterdamT: 020-4864940, F: 020-4864941www.filmfreaks.nl